Hoe langer medewerkers in dienst zijn, hoe minder zij hechten aan opleiding en loopbaanontwikkeling. Dat blijkt uit onderzoek van HR-adviesbureau Raet. Bijna 30% van de bestuurders en HR-managers maakt zich zorgen over de ontwikkelbereidheid van medewerkers. De bestuurders zijn niet bijster tevreden met de resultaten van het talent-management. 65% geeft dit een rapportcijfer 6 of lager. Raet spreekt van "verontrustende cijfers". Volgens het adviesbureau laten HR-managers het te vaak afweten bij talentmanagement.
Hoe langer medewerkers in dienst zijn, hoe minder zij hechten aan opleiding en loopbaanontwikkeling. Dat blijkt uit onderzoek van HR-adviesbureau Raet.
Bijna 30% van de bestuurders en HR-managers maakt zich zorgen over de ontwikkelbereidheid van medewerkers. De bestuurders zijn niet bijster tevreden met de resultaten van het talent-management. 65% geeft dit een rapportcijfer 6 of lager.
Raet spreekt van "verontrustende cijfers". Volgens het adviesbureau laten HR-managers het te vaak afweten bij talentmanagement.
Volgens de Raet HR Benchmark 2014-2015 vinden werkgevers dat talentmanagement effectiever moet. De belangrijkste struikelblokken volgens werkgevers:
1. te weinig tijd en prioriteit voor talent management (57%)
2. te weinig kwaliteit van people management in de lijn (41%)
3. te geringe ontwikkelbereidheid van medewerkers (28%).
"In een tijd waarin kennis steeds sneller veroudert en een leven lang leren met de dag belangrijker wordt, zijn dit verontrustende cijfers. Zowel voor de organisatie als voor de medewerker is het cruciaal om ook bij een langdurig dienstverband in ontwikkeling te blijven investeren", aldus Raet bij de presentatie van de onderzoeksresultaten.
Voortdurende dialoog
Want dat is belangrijk volgens de adviseurs van Raet. Medewerkers en leidinggevenden moeten constant met elkaar in gesprek zijn over de ambities van de medewerker en de doelstellingen van het bedrijf.
"Zolang de dialoog niet wordt gevoerd, worden er verkeerde opleidingen gegeven", aldus Van Commenee in het FD. "Opleidingen die niet bij de persoon, dus de medewerkers, tot het gewenste effect leiden. Er wordt nog te veel geld over de balk gesmeten."