Interne communicatie krijgt eindelijk meer prioriteit

Interne communicatie krijgt het komend jaar meer prioriteit. Dat is de verwachting van Europese communicatieprofessionals. Dat is goed nieuws voor de HR-professie. De reden dat de communicatie-mensen harder gaan lopen voor de interne communicatie is dat veel werkgevers als gevolg van de recessie bezuinigen en hun interne organisatie op de schop gooien. In een grootschalig Europees onderzoek spreken communicatieprofessionals zich uit over hun verwachtingen voor het komend jaar. Voor HR-mensen die vaak samenwerken met hun communicatie-collega's, is het handig om te weten wat de ontwikkelingen in dit vakgebied zijn. Als gevolg van de recessie wordt interne communicatie steeds belangrijker. Door reorganisaties goed te faciliteren, kunnen de communicatieprofessionals direct bijdragen aan het realiseren van het bedrijfsbeleid. 6 uitdagingen De belangrijkste uitdagingen die de communicatieprofessionals zien voor de interne communicatie: 1. verbinden van de interne communicatie verbinden aan het organisatiebeleid (genoemd door 69% van de ondervraagden) 2. faciliteren van organisatieveranderingen en reorganisaties (66%) 3. tegengaan met de informatie overload (55%) 4. moderniseren van de communicatiemiddelen: beter gebruik maken van digitale mogelijkheden, zoals sociale media die ervoor zorgen dat ook medewerkers hun mening kwijt kunnen (34%) 5. herstellen van de geloofwaardigheid van het management bij de medewerkers (29%) 6. tegengaan van imago-schade als gevolg van online activiteiten van de medewerkers (28%). To do-list communicatie Om deze uitdagingen aan te kunnen, willen de communicatieprofessionals in de toekomst: 1. managers trainen zodat ze beter communiceren (74%) 2. authentieke boodschappen verspreiden in plaats van gladde management-praatjes (65%) 3. online communities gebruiken voor de interne dialoog (54%) 4. harde feiten scheiden van commentaar (39%) 5. tekst vervangen door video (37%) 6. het aantal informatiekanalen verminderen (28%). Nu HR eindelijk de aandacht heeft van de communicatieprofessionals, hoe kunnen we ervoor zorgen dat hier ook iets van beklijft in betere tijden? Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.

Interne communicatie krijgt het komend jaar meer prioriteit. Dat is de verwachting van Europese communicatieprofessionals.
Dat is goed nieuws voor de HR-professie. De reden dat de communicatie-mensen harder gaan lopen voor de interne communicatie is dat veel werkgevers als gevolg van de recessie bezuinigen en hun interne organisatie op de schop gooien.

In een grootschalig Europees onderzoek spreken communicatieprofessionals zich uit over hun verwachtingen voor het komend jaar. Voor HR-mensen die vaak samenwerken met hun communicatie-collega's, is het handig om te weten wat de ontwikkelingen in dit vakgebied zijn.

Als gevolg van de recessie wordt interne communicatie steeds belangrijker. Door reorganisaties goed te faciliteren, kunnen de communicatieprofessionals direct bijdragen aan het realiseren van het bedrijfsbeleid.

6 uitdagingen
De belangrijkste uitdagingen die de communicatieprofessionals zien voor de interne communicatie:
1. verbinden van de interne communicatie verbinden aan het organisatiebeleid (genoemd door 69% van de ondervraagden)
2. faciliteren van organisatieveranderingen en reorganisaties (66%)
3. tegengaan met de informatie overload (55%)
4. moderniseren van de communicatiemiddelen: beter gebruik maken van digitale mogelijkheden, zoals sociale media die ervoor zorgen dat ook medewerkers hun mening kwijt kunnen (34%)
5. herstellen van de geloofwaardigheid van het management bij de medewerkers (29%)
6. tegengaan van imago-schade als gevolg van online activiteiten van de medewerkers (28%).

To do-list communicatie
Om deze uitdagingen aan te kunnen, willen de communicatieprofessionals in de toekomst:
1. managers trainen zodat ze beter communiceren (74%)
2. authentieke boodschappen verspreiden in plaats van gladde management-praatjes (65%)
3. online communities gebruiken voor de interne dialoog (54%)
4. harde feiten scheiden van commentaar (39%)
5. tekst vervangen door video (37%)
6. het aantal informatiekanalen verminderen (28%).

Nu HR eindelijk de aandacht heeft van de communicatieprofessionals, hoe kunnen we ervoor zorgen dat hier ook iets van beklijft in betere tijden?

Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 445 exclusieve vakartikelen en 302 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?