Driekwart van de Young professionals stellen het op prijs wanneer ze via social media benaderd worden voor een baan. Toch is slechts 2,8 procent van hen via een sociale netwerksite aan werk gekomen.
Dat meldt arbeidsbemiddelaar ASA, dat zich richt op HBO- en WO-studenten en starters, aan de hand van een scriptieonderzoek waaraan 381 young professionals hebben meegewerkt.
Recruitment via social media
Young professionals vinden social media een goed platform om benaderd te worden voor werk. Ruim driekwart (76,3 procent) stelt het op prijs wanneer ze via social media benaderd worden voor een baan. Toch is slechts 2,8 procent van hen via een sociale netwerksite aan zijn of haar huidige baan gekomen.
Facebook (91,2 procent) en LinkedIn (84,1 procent) zijn de meest populaire kanalen bij jong talent. Twitter scoort een derde plek met 37,5 procent en Hyves kan nog maar rekenen op 18,6 procent.
Organisaties werven nog traditioneel
De conclusie van het onderzoek is dat de young professional zeker belangstelling heeft voor het ontvangen van vacatures via social media, maar dat organisaties hier nog te weinig op inspelen.
Monica van der Meeren, commercieel directeur bij ASA, ziet dat veel organisaties nog traditionele wegen bewandelen bij de werving, zoals het plaatsen van een advertentie op jobboards. ‘Maar de jonge generatie is nauwelijks meer te bereiken via traditionele kanalen. Dit terwijl social media zeer goede mogelijkheden biedt om een specifieke doelgroep succesvol te benaderen en te bereiken’, stelt Van der Meeren.