Kandidaat kent weinig geheimen voor Facebook

Op basis van de 'likes' die mensen Facebook-pagina's geven, kunnen we veel persoonlijke informatie achterhalen.Dat blijkt uit Amerikaans wetenschappelijk onderzoek. En veel werk is het niet; via slimme software is dit eenvoudig te automatiseren. De praktijk waarin recruiters en HR-professionals kandidaten en werknemers googlen, doet ineens ouderwets aan.

Op basis van de 'likes' die mensen Facebook-pagina's geven, kunnen we veel persoonlijke informatie achterhalen.
Niet alleen het geslacht, geloof, politieke overtuiging, maar ook seksuele voorkeur en persoonlijke eigenschappen kunnen redelijk betrouwbaar worden ingeschat. Dat blijkt uit Amerikaans wetenschappelijk onderzoek.

En veel werk is het niet; via slimme software is dit eenvoudig te automatiseren. De praktijk waarin recruiters en HR-professionals kandidaten en werknemers googlen, doet ineens ouderwets aan.

58.000 vrijwilligers
Het onderzoek is uitgevoerd door de University of Cambridge in samenwerking met de research-afdeling van Microsoft.
Zo'n 58.000 vrijwilligers deden aan het onderzoek mee. De 'vind ik leuk's die zij hebben uitgedeeld, konden worden vergeleken met gedetailleerde demografische informatie en met uitslagen van tests die de deelnemers hadden ingevuld.

Betrouwbare voorspellingen
Met behulp van slimme algoritmen hebben de onderzoekers de likes geanalyseerd. Hieruit bleek dat op basis van de likes die mensen hadden gegeven, redelijk betrouwbare voorspellingen konden worden gedaan:


  • de huidskleur in 95% van de gevallen goed werd voorspeld

  • het geslacht in 93%

  • de politieke voorkeur (Democraat of Republikeins) in 85%

  • het geloof (Christendom of Islam) in 82%

  • de seksuele voorkeur van mannen in 88%; bij vrouwen 75%.


Maar ook persoonlijke eigenschappen konden redelijk worden voorspeld. De resultaten voor 'openheid' bleken bijna net zo betrouwbaar als het resultaat van een persoonlijkheidstest.

Likes verraden privacy
YouAreWhatYouLikeHet onderzoek maakt duidelijk dat Facebook-gebruikers met likes heel veel persoonlijke informatie weggeven. Standaard zijn de likes gewoon openbaar. Facebook-gebruikers kunnen dit aanpassen, maar de privacy-instellingen zijn ver weggestopt.

Maar interessanter of - zo je wilt - gevaarlijker zijn de mogelijkheden die analyse-software bieden. Met behulp van slimme algoritmen kunnen conclusies worden getrokken waarvan Facebook-gebruikers geen weet hebben. Wie een pagina of update leuk vindt met de titel 'ik ben een blije homo', zal niet verbaasd zijn dat de software hem als homoseksueel beoordeelt. Maar in het onderzoek deed de software dit ook - met veel succes - voor mannelijke fans van de zangeres Britney Spears en de TV-serie 'Desperate Housewives'.

En hoe meer data er kunnen worden verzameld, hoe beter de voorspellingen.

Screenen van kandidaten en werknemers
Met de nieuwe mogelijkheden wordt het 'googlen' van kandidaten of werknemers ineens ouderwets. Niet alleen gaat het hier doorgaans om handwerk, maar bovendien mist deze manier van werken de verbanden die de computer wel vindt.

Het screenen van kandidaten en werknemers wordt ineens veel makkelijker. Maar dit levert niet alleen veel meer informatie op, maar ook mogelijk voorbarige conclusies en ingewikkelde ethische dilemma's.

Meer informatie:
Private traits and attributes are predictable from digital records of human behavior (wetenschappelijk artikel)
MyPersonality.org (aanvullende onderzoeksinformatie)
YouAreWhatYouLike (Persoonlijkheidstest via Facebook).

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 456 exclusieve vakartikelen en 286 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?