Wie kandidaten uitnodigt voor een vacature, wil natuurlijk een goede keus kunnen maken uit verschillende kandidaten. Het is dan wel zo netjes om ook rekening te houden met de mensen aan de andere kant van de tafel. Kandidaten maken tijd vrij, bereiden zich voor en doen hun best om zich optimaal te presenteren. Tijdens het sollicitatiegesprek willen kandidaten graag alle aandacht van hun potentiële werkgever, maar in de praktijk wil dat niet altijd lukken.
De arbeidsmarkt is krap. Veel sectoren kunnen moeilijk aan gekwalificeerd personeel komen. Je zou dus denken dat organisaties er alles aan doen om op kandidaten een goede indruk te maken. Een goed verzorgd sollicitatiegesprek is daar een onderdeel van. En daar blijkt volgens ons onderzoek nog van alles mis te gaan, blijkt uit gegevens van arbeidsmarktadviesbureau Intelligence Group.
Het adviesbureau vroeg aan ruim 3000 kandidaten (m/v) met uiteenlopende opleidingsniveaus waar ze zich aan stoorden tijdens een sollicitatiegesprek. Twee ergernissen waren onder alle opleidingsniveaus gelijk, namelijk een haastig gesprek en een gebrek aan interesse van de gesprekspartner.
Grootse ergernissen per opleidingsniveau
Naast deze overeenkomsten zijn er ook verschillen. Zo ergeren vmbo’ers zich meer dan gemiddeld aan ongepast taalgebruik en storen ze zich juist minder vaak dan gemiddeld aan een slechte voorbereiding van de gesprekspartner. Mbo’ers storen zich meer dan gemiddeld aan het te laat arriveren van de gesprekspartner en het vaak onderbroken worden tijdens het praten.
Bij hbo’ers en wo’ers leidt een slechte voorbereiding van de gesprekspartner tot bovengemiddelde ergernis. Voor wo’ers geldt dat zij zich ook bovenmatig storen aan onduidelijkheid over het vervolg van de sollicitatieprocedure. Te laat arriveren van de gesprekspartner is iets waar hbo’ers en wo’ers zich duidelijk minder aan storen.
Graag meer tijd en aandacht voor sollicitant
Ongepast taalgebruik is een aandachtspunt waar vooral vrouwen storen zich bovenmatig aan storen, terwijl mannen een gesprekspartner die indruk probeert te maken niet kunnen waarderen. Vrouwen storen zich ook meer dan mannen aan een gebrek aan interesse van de gesprekspartner, het vaak onderbroken worden tijdens het praten, onduidelijkheid over het vervolg van de procedure en het vermijden van oogcontact.
Jongeren willen graag uitpraten, vragen kunnen stellen en duidelijkheid over het vervolg van de procedure. In de leeftijdsgroepen daarboven, komt een waaier aan irritaties aan het licht. Samengevat wil eigenlijk iedereen, man of vrouw en jong of oud, graag een conversatie met een geïnteresseerde gesprekspartner die tijd en aandacht inruimt voor de sollicitant.
Verbeterpunten voor werkgevers
Er valt voor organisaties nog heel wat te verbeteren aan het voeren van sollicitatiegesprekken, stelt Intelligence Group. Maar voldoende tijd uittrekken voor het gesprek en interesse tonen voor de kandidaat, zijn toch wel de belangrijkste algemene verbeteringspunten.