Uitzendkrachten die een leerbudget krijgen, maken daar dankbaar gebruik van. Ruim tweederde zegt veel geleerd te hebben, vooral voor het uitoefenen van hun werk. Door het leerbudget denken uitzendkrachten beter na over hun ontwikkeling. Bovendien versterkt het hun zelfvertrouwen.
De resultaten komen uit onderzoek in opdracht van DOORZAAM, een fonds voor de duurzame inzetbaarheid van uitzendkrachten. Het fonds gaf in 2018 en 2019 een leerbudget aan uitzendkrachten en onderzocht de resultaten. Van de 4660 uitzendkrachten, hebben 1060 mensen de vragenlijst ingevuld.
Nadenken over arbeidsmarktpositie
De effecten van de opleidingen op de persoonlijke ontwikkeling van de uitzendkrachten lijken positief. Zij denken meer na over hun ontwikkeling op de lange termijn, hebben meer zelfvertrouwen gekregen en meer zicht op wat nodig is voor hun toekomstige arbeidsmarktpositie.
Iets meer dan een derde van de uitzendkrachten heeft de komende tijd behoefte aan ondersteuning bij werk en opleiding. Ze hebben met name behoefte aan financiering, ervaring opdoen in een hogere functie en mogelijkheden om tijdens werktijd de opleiding te volgen.
Zes van de tien is kostwinner
Hieronder enkele opvallende cijfers die uit het onderzoek naar voren kwamen:
- 95% van de onderzochte uitzendkrachten is MBO 4 of lager opgeleid |
- 30% is ouder dan 45 jaar |
- 59% is kostwinner |
- 65% is nog steeds werkzaam als uitzendkracht |
- 100% geeft aan de opleiding te hebben afgerond |
- 65% heeft de opleiding zelf gekozen |
- 63% geeft aan gebruik gemaakt te hebben van het leerbudget vanwege zelfontwikkeling |