Niet alleen medewerkers, maar steeds vaker ook managers beginnen diep te zuchten als ze denken aan het formele, jaarlijkse beoordelingsritueel. Een noodzakelijke kwaad? Steeds meer bedrijven proberen het zonder. In plaats van de éénzijdige evaluatie van de manager kiezen zij voor een continue feedback van collega's.
“Het eindejaarsgesprek is passé”, schreef het Financieele Dagblad deze week zelfs op zijn voorpagina.
Zelfs voor grote, beursgenoteerde bedrijven is de formele beoordeling “een sleets instrument”. “En veel jongere bedrijven en start-ups doen er helemaal niet aan, omdat twintigers en dertigers continu feedback verwachten in plaats van één of twee keer per jaar”, aldus het FD.
Bezwaren tegen beoordelingsgesprek
Eerlijk gezegd, kleven er nogal wat bezwaren aan het formele beoordelingsgesprek.
Vanuit de optiek van de medewerker:
Ook managers zijn niet onverdeeld gelukkig met de beoordelingsgesprekken:
Continue feedback
Steeds meer bedrijven spelen in op de behoefte van vooral jongere medewerkers aan meer continue feedback. Deze manier van werken past bij de internetcultuur waarbij alles en iedereen wordt gewaardeerd: via reviews, sterren of likes.
Bedrijven kiezen voor laagdrempelige beoordelingsalternatieven, bijvoorbeeld apps op smartphones waarmee medewerkers elkaar voortdurend complimenteren en recenseren.
Een voorbeeld hiervan is Impraise, ontwikkeld door een van oorsprong Nederlands bedrijf. Deze software-ontwikkelaar omschrijft zijn systeem als een "fitness tracker for your professional life". In Nederland is Wolters Kluwer één van de grote bedrijven die het systeem gebruikt.
Impopulaire collega's onderuit halen
Ook aan deze manier van beoordelen kleven bezwaren. Afhankelijk van de cultuur binnen het bedrijf kan continue feedback uitdraaien op ontwijkend gedrag, waarbij de ene medewerker een collega goed beoordeelt in de hoop op dezelfde wederdienst.
Ook kan zo'n beoordelingssysteem makkelijk worden ingezet om anoniem impopulaire collega's onderuit te halen, zoals het Amerikaanse bedrijf Amazon heeft ervaren.
Of continue feedback een evaluatie door een manager helemaal kan vervangen, moet nog blijken. Bij Wolters Kluwer kiezen ze vooralsnog voor een combinatie. Maar voor welke manier van beoordelen een werkgever ook kiest, transparantie blijkt een belangrijke voorwaarde, evenals een volwassen manier van omgaan met feedback.