Lijnmanagers ontevreden over innovatieproces
Prestatiegericht belonen nog te weinig ingezet.
Werknemers extra belonen voor innovatieve prestaties, gebeurt nog te weinig. Dat is de ervaring van 300 Europese managers in de werkgebieden R&D, sales en marketing. De managers zijn niet echt tevreden zijn over de uitkomsten van innovatieprocessen in hun organisaties. Dat blijkt uit onderzoek van
Celerant Consulting.
De managers denken dat er veel verbeterd kan worden bij het zelf ontwikkelen van ideeën, het beloningssysteem en de meting van 'key performance'. Het hoofdprobleem bij innovatiemanagement is niet het formuleren van een strategie, maar wel de uitvoering daarvan.
Om de innovatie goed uit te voeren, gebruiken organisaties prestatieverbeterende ‘gereedschappen’. Bijvoorbeeld het vaststellen van ken- en streefgetallen en een prestatiegeoriënteerd beloningssysteem. Maar lang niet alle innovatie organisaties, maken als regel gebruik van dergelijke instrumenten. Hier is dan ook sprake van een 'enorm verbeterpotentieel', denkt Celerant Consulting.
Twijfels over innovatievaardigheid
Lijnmanagers blijken te twijfelen aan de interne vaardigheid om innovatieprojecten uit te voeren. Respondenten uit de energiesector zijn bijzonder ontevreden over de ontwikkeling van ideeën, terwijl de respondenten uit de maakindustrie niet tevreden zijn met het beloningssysteem. De vaardigheid van de eigen R&D-afdeling werd door de respondenten uit de maakindustrie als bijzonder slecht beoordeeld.
Respondenten uit de automobielindustrie, Life Sciences en HighTech zijn naar eigen inzicht werkzaam in de meest innovatieve branches. Het zijn vooral de volwassen innovatieprocessen die er in deze sectoren voor zorgen dat ideeën ook werkelijkheid worden, zo blijkt uit het onderzoek.