Eén op de zes mensen met een baan hebben in de marketing, communicatie, pr en reclame is actief op zoek naar ander werk. Meer dan de helft binnen deze beroepsgroepen is latent op zoek en houdt de arbeidsmarkt goed in de gaten. Een groot verschil met HR-professionals, waar nauwelijks mensen op zoek zijn naar ander werk.
Dat blijkt uit de jongste cijfers van het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group. Dat onderzoek loopt nu twaalf jaar en deze week zijn de cijfers over de eerste zes maanden van 2014 toegevoegd. In het (Nederlandse) onderzoek over de eerste helft van 2014 zijn 24.500 mensen ondervraagd.
HRM’ers zijn honkvast
In de hele (werkende) beroepsbevolking zegt slechts een op de twaalf werknemers op zoek te zijn naar een andere baan. Ook zijn de verschillen met andere functies en beroepen enorm. In de techniek, ICT en in de bouw is bijna niemand actief op zoek naar een andere baan.
Het allerlaagst van alle groepen op de arbeidsmarkt scoren HRM-medewerkers van 35 jaar en ouder. Van deze groep is 97% NIET actief op zoek naar een andere baan.
Conjunctuurgevoeligheid in branches
Verder zijn ook callcenter-medewerkers zeer actief op de arbeidsmarkt: een kwart van hen zoek een andere baan.
De hoge cijfers binnen marketing, communicatie, pr en reclame hangen waarschijnlijk samen met de grote conjunctuurgevoeligheid van deze branches. Bij callcenter-medewerkers is de oorzaak volgens Intelligence Group het veelal ontbreken van vaste contracten.