De technologieën die worden gebruikt om kandidaten en vacatures te matchen, kunnen vergaand worden verbeterd. Dat constateert Prisma & Partners op basis van een internationale verkenning. Sollicitatiegesprekken blijven essentieel, maar de voorselectie kan scherper waardoor werkgevers tijd en geld besparen en de kandidaten niet onnodig een teleurstellende ervaring hoeven op te doen. In de verkenning signaleren Theo Groen en Jan Wouter Vasbinder van Prisma & Partners drie mogelijkheden om de eerste selectie met behulp van technologie te verbeteren: - betere karakterisering van de vacature: hierbij worden "te zware of irrelevante eisen van de werkgever" gecorrigeerd, zodat meer kandidaten in aanmerking kunnen komen voor de baan - betere beschrijving van de kandidaat: hun "onderbelichte en verborgen kwaliteiten" worden hierbij expliciet gemaakt, bijvoorbeeld via een systeem als Quiet Agent (Australië) dat uitgaat van de activiteiten die kandidaten leuk vinden of The Regeneration (Nieuw-Zeeland) dat kandidaten meer mogelijkheden biedt om in eigen woorden vaardigheden te beschrijven, ook als ze die niet via een opleiding of werk hebben opgedaan - betere profilering van de werkgever: deze kan bestaan uit het "karakteriseren van de bedrijfscultuur, van de managementstijl en persoonlijkheid van de directe leidinggevende van de sollicitant en de collega’s waarmee hij gaat werken". Voorbeelden van software hiervoor: assessments van Omnia, SynQues en De Witte & Morel (Hudson) De onderzoekers constateren dat er in de markt veel aandacht is voor goede beschrijvingen van kandidaten en van de vacatures. Hiervoor zijn de nodige assessments en profileringtechnieken ontwikkeld. "Slechts enkele bedrijven besteden expliciet aandacht aan het profiel van de werkgever. Dat is opmerkelijk omdat het gesprek tussen de werkzoekende en de werkgever uiteindelijk beslissend is voor het tot stand komen van de match", aldus de onderzoekers. "Wij menen dat het succes van een plaatsing positief kan worden beïnvloed als ook een of andere vorm van profilering van de werkgever plaatsvindt voordat het sollicitatiegesprek plaatsvindt." Meer lezen? De onderzoekers van Prisma & Partners hebben voor hun verkenning gesprekken gevoerd met 33 uiteenlopende organisaties in Australië, België, Canada, China, Israel, Singapore, Taiwan en de Verenigde Staten. Daarnaast hebben zij desk research gedaan naar opkomende technologieën. De complete verkenning 'Tussen zoeken en vinden' is gratis te downloaden.
De technologieën die worden gebruikt om kandidaten en vacatures te matchen, kunnen vergaand worden verbeterd. Dat constateert Prisma & Partners op basis van een internationale verkenning. Sollicitatiegesprekken blijven essentieel, maar de voorselectie kan scherper waardoor werkgevers tijd en geld besparen en de kandidaten niet onnodig een teleurstellende ervaring hoeven op te doen.
In de verkenning signaleren Theo Groen en Jan Wouter Vasbinder van Prisma & Partners drie mogelijkheden om de eerste selectie met behulp van technologie te verbeteren:
- betere karakterisering van de vacature: hierbij worden "te zware of irrelevante eisen van de werkgever" gecorrigeerd, zodat meer kandidaten in aanmerking kunnen komen voor de baan
- betere beschrijving van de kandidaat: hun "onderbelichte en verborgen kwaliteiten" worden hierbij expliciet gemaakt, bijvoorbeeld via een systeem als Quiet Agent (Australië) dat uitgaat van de activiteiten die kandidaten leuk vinden of The Regeneration (Nieuw-Zeeland) dat kandidaten meer mogelijkheden biedt om in eigen woorden vaardigheden te beschrijven, ook als ze die niet via een opleiding of werk hebben opgedaan
- betere profilering van de werkgever: deze kan bestaan uit het "karakteriseren van de bedrijfscultuur, van de managementstijl en persoonlijkheid van de directe leidinggevende van de sollicitant en de collega’s waarmee hij gaat werken". Voorbeelden van software hiervoor: assessments van Omnia, SynQues en De Witte & Morel (Hudson)
De onderzoekers constateren dat er in de markt veel aandacht is voor goede beschrijvingen van kandidaten en van de vacatures. Hiervoor zijn de nodige assessments en profileringtechnieken ontwikkeld.
"Slechts enkele bedrijven besteden expliciet aandacht aan het profiel van de werkgever. Dat is opmerkelijk omdat het gesprek tussen de werkzoekende en de werkgever uiteindelijk beslissend is voor het tot stand komen van de match", aldus de onderzoekers. "Wij menen dat het succes van een plaatsing positief kan worden beïnvloed als ook een of andere vorm van profilering van de werkgever plaatsvindt voordat het sollicitatiegesprek plaatsvindt."
Meer lezen?
De onderzoekers van Prisma & Partners hebben voor hun verkenning gesprekken gevoerd met 33 uiteenlopende organisaties in Australië, België, Canada, China, Israel, Singapore, Taiwan en de Verenigde Staten. Daarnaast hebben zij desk research gedaan naar opkomende technologieën.
De complete verkenning 'Tussen zoeken en vinden' is gratis te downloaden.