Organisaties geven in 2019 meer geld uit aan HR-technologie dan vorig jaar. Dat geld moet wel terugverdiend worden, want efficiency is voor tweederde de belangrijkste overweging voor deze investering. Iets meer dan de helft, zet meer technologie in voor employer branding en een betere ‘employee experience’. Dat is hard nodig, want de techniek op kantoor loopt nu soms hopeloos achter op de situatie bij werknemers thuis.
Dat zijn de voornaamste uitkomsten van het onderzoek HR Digitalisering van CHRO Community en Berenschot. Daaruit blijkt dat 56,5 procent van de respondenten meer besteed aan HR-technolgie (2018: 41,0 procent). Voor 31,9 procent blijft het budget even groot, wat iets meer is dan afgelopen jaar (26,9 procent).
Efficiency blijft de grootste drijfveer
Als gevraagd wordt naar de argumentatie voor de investeringen, blijkt efficiency net als afgelopen jaar nog steeds de koploper (66,7 procent). Direct daarop volgen kwaliteitsverbetering (62,3 procent) en een betere ondersteuning van de werknemer (58,0 procent).
Verder zegt 53,6 procent meer geld te besteden aan employer branding en employee experience. Dat is een flinke stijging, want afgelopen jaar ging het nog om 35,9 procent van de respondenten.
Even een tikkie sturen voor declaratie
Hans van der Spek van Berenschot, herkent de toenemende aandacht voor employee experience. Werknemers zijn bijvoorbeeld in het dagelijks leven gewend een ‘tikkie’ te sturen als ze iets voorschieten, terwijl een declaratie op het werk gepaard gaat ‘met een hele papierwinkel’.
Op dat punt is er dus nog een inhaalslag te maken. “Vroeger ging je naar kantoor en daar konden dingen die thuis onmogelijk waren. Denk aan een computer die je toen alleen op kantoor had en thuis niet. Tegenwoordig is het omgekeerde het geval en moet je een hoop techniek en gemak vergeten als je het kantoor binnenstapt. Voor een goede employee experience is het noodzakelijk dat je die afstand verkleint”, aldus Van der Spek.