Meer werkplezier dan vorig jaar, maar dat komt níet door het thuiswerken

Tweederde van de Nederlandse werknemers ervaart veel werkplezier en waardeert dat zelfs met een 8 of hoger. Het werkplezier van Nederlandse werknemers is in 2020 hoger dan een jaar geleden, maar dat komt níet omdat we meer vanuit huis werken. Want de meest tevreden werknemers, werken nog steeds het liefst op kantoor. Dat geldt vooral voor werknemers van MKB-bedrijven, want die ervaren de meeste waardering op hun werk.

Volgens werknemers kunnen hun managers meer bijdragen aan hun werkplezier. Eén op de vijf werknemers vindt dat zijn manager weinig empathisch is, beperkt feedback geeft en niet vaak genoeg waardering uitspreekt, blijkt uit het Werkplezier Onderzoek 2020 van Tempo-Team.

Hogere productiviteit door gelukkige werknemers
Investeren in werkplezier loont. Het bevordert de productiviteit en betrokkenheid van medewerkers. Daarnaast zijn gelukkige werknemers minder vaak ziek en blijven ze langer in dienst. Overigens blijkt uit het onderzoek dat 64% van de werknemers hun werkplezier het cijfer 8 of hoger geeft, een toename ten opzichte van 2019 (was 55%).

Top zes van belangrijkste aspecten werkplezier

1.       Inhoud van het werk

59%

2.       Goede balans werk/privé

58%

3.       Waardering en/of erkenning krijgen voor werk

50%

4.       Een fijne werkplek

48%

5.       Plezier en lachen op de werkvloer

48%

6.       Teamgevoel, onderdeel zijn van een hecht team

37%

Managers schieten tekort
Waardering en erkenning krijgen noemt de helft van de respondenten als zeer belangrijk voor werkplezier. Leidinggevenden schieten volgens de ondervraagde personen op dat vlak nogal eens tekort.

Zowel het geven van erkenning als het tonen van waardering krijgt van bijna een vijfde van de ondervraagden (18%) een onvoldoende (5 of lager). Dat cijfer krijgen de managers ook voor het tonen van empathie van 20% van de ondervraagden, net als het geven van feedback. Op alle aspecten samen scoren de managers gemiddeld een magere zeven.

Thuis minder werkstress
Door het coronavirus hebben medewerkers ervaren hoe het is om thuis te werken. Hoewel volgens het onderzoek veel mensen graag thuis werken, zijn de ondervraagden die hun werk een 8 of hoger geven juist liever op kantoor. Wel ervaren respondenten thuis minder werkstress (61%).

Voorkeuren voor thuiswerken

  • 50% van de werknemers wil in de toekomst vaker thuiswerken. Vooral in de leeftijdscategorie van 26-35 jaar ligt hier de voorkeur
  • 45-plussers ervaren thuiswerken als minder positief
  • Mannen werken liever op kantoor dan vrouwen
  • Managers werken het minst graag thuis
  • Werknemers die veel werkplezier ervaren, gaan liever naar hun werkplek

Gelukkiger in het MKB
De grootte van een bedrijf lijkt ook van invloed op het werkplezier. Werknemers van middelgrote organisaties (50-249 werknemers) beleven volgens het onderzoek meer plezier in hun werk. Wie werkt bij een MKB bedrijf, heeft het gevoel meer waardering van leidinggevenden te ontvangen dan mensen die bij een organisatie werken van meer dan 250 werknemers.

De grootte van het bedrijf lijkt ook van invloed op het concentratievermogen: hoe groter het bedrijf, hoe meer mensen aangeven dat ze zich thuis beter kunnen concentreren dan op werk.

Einde van de kantoortuin?
Als we straks weer naar kantoor mogen, is het maar de vraag of we weer terecht kunnen in de kantoortuin. Want of die corona-proof is te krijgen, blijft voorlopig nog een vraagteken. Als dat het einde betekent van de kantoortuin, zullen weinig werknemers daar een traantje om laten. Want de meesten willen een werkplek met veel natuurlijk licht en weinig omgevingslawaai. Bijna de helft wil ook het liefst een eigen werkruimte, waar de deur dicht kan.

Wensen kantooromgeving

  • 42% van wil het liefst een eigen ruimte, met een deur die ze kunnen sluiten als ze zich moeten concentreren
  • 72% wil een groene omgeving
  • 87% wil veel natuurlijk licht
  • 77% vraagt om een werkomgeving met zo min mogelijk omgevingslawaai
  • 61% vindt het belangrijk om een plek te hebben om samen met collega’s te lunchen


MIS NIKS: 
Abonneer je op de gratis Personeelsnet-nieuwsbrief

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 445 exclusieve vakartikelen en 302 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?