Meetbaar mensen managen is toekomst HR-functie

Stakeholders willen bewijs dat HR-instrumenten werken.

Wat wordt de toekomt van de HR-functie? Deze vraag stellen organisaties zich wereldwijd, nu shared service centers steeds vaker de brede P-administratie overnemen. De overblijvende personeelsafdeling heeft een toekomst als het zich kan ontwikkelen naar strategische businesspartner op hoog niveau. Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek van adviesbureau PricewaterhouseCoopers.

De slag maken van allround personeelsafdeling naar het concept van strategische partner van de top, zal niet eenvoudig zijn, stellen de onderzoekers in het rapport Managing People in a Changing World. Daar komt nog bij dat topmanagers wellicht ook een actievere rol gaan aannemen om het menselijk kapitaal aan te sturen. Want topmanagers zien steeds meer het belang van medewerkers voor blijvend succes van de onderneming.

Dat de managers actiever betrokken raken bij het aansturen van de HR-discipline, is niet alleen vanuit groeiende interesse. Want slechts vier op de tien topmanagers vertrouwt erop dat de personeelsafdeling voldoende is toegerust om talenten te werven en te behouden.

Verder stelt 62 procent van de organisaties dat de strijd om talent betekent dat de manier van werving, behoud en ontwikkeling van medewerkers moet veranderen.

Meetbare HR-kengetallen
Naast het belang om de juiste personeelsinstrumenten te ontwikkelen, ziet PricewaterhouseCoopers een grotere vraag naar kengetallen die het resultaat van human resource management kunnen aantonen.

Door gebruik te maken van meetbare HR-kengetallen, kunnen organisaties bijvoorbeeld zien hoe goed ze het doen bij het benoemen van opvolgers op sleutelfuncties, innovatie en talent management. Maar ook ‘hardere’ kengetallen zoals de omzet en winst per medewerker helpen om de prestaties van de organisatie te bepalen.

Dergelijke kengetallen zijn volgens het adviesbureau de basis voor het opbouwen van een ‘employer brand’ als maatschappelijk verantwoord bedrijf. Dat is waar veel organisaties naar streven in de strijd om toptalent.

Betrokkenheid personeel
Meer en meer wordt de link gelegd tussen de betrokkenheid en behoud van personeel en de manier waarop de organisatie resultaten behaalt. Topmanagers zoeken wereldwijd naar kengetallen die betrokkenheid meten en naar maatregelen die het behoud van medewerkers bevorderen.

De snelle veranderingen in de economie en de onzekerheid binnen vele markten versterken de noodzaak voor dergelijke maatregelen, blijkt uit het onderzoek. De mate waarin de organisatie in staat is om mensen te binden, wordt ook voor investeerders en aandeelhouders een belangrijke indicator voor de financiële gezondheid van het bedrijf.

Reputatie HR opbouwen
Van de HR-functie wordt verwacht dat die beter gaat aantonen welke extra waarde HRM oplevert voor het bedrijf. HR-managers zullen daarom aan hun reputatie moeten gaan bouwen bij hun stakeholders: de top (raad van commissarissen en raad van bestuur), het lijnmanagement en ook de werknemers.

Maar om dat goed te doen, moeten wel eerst de rol, communicatie en aansturing van de personeelsfunctie in de organisatie helder zijn, zo stelt het rapport.


© Ook van dit artikel berust het auteursrecht bij Personeelsnet Media, te Den Haag. U mag dit artikel niet herpubliceren zonder bron- en linkvermelding.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?