Met een beetje hulp wordt een goed idee nog beter

Hoe zorg je dat werknemers met goede ideeën blijven komen voor hun werk? In ieder geval niet door alle suggesties over te nemen. Want het afwijzen van een idee, motiveert om met een beter idee te komen. Een afwijzing is natuurlijk niet leuk, maar werknemers blijven verassend gemotiveerd om ideeën in sturen, want pas na een piek van 27 afwijzingen geven ze een beetje op.

Dit blijkt uit onderzoek door dr. Dirk Deichmann van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM). De universitair docent onderzocht 1800 ideeën die via een online ideeënbus van een bedrijf werden ingediend over een periode van twaalf jaar.

Hoe kan het beter?
De betrokkenheid van werknemers wordt bij organisaties steeds belangrijker. Bedrijven vragen hun werknemers vaak hun ideeën te delen over hoe het bedrijf kan verbeteren. Niet al deze ideeën worden meegenomen: sommige worden afgewezen, andere geaccepteerd.

Deichmann ontdekte dat afwijzen van een idee mensen juist motiveerde om in de vier jaar na de eerste afwijzing met een nieuw idee terug te komen. Het tegenovergestelde gebeurde bij mensen van wie de ideeën de eerste keer werden geaccepteerd. Mensen die succesvol zijn en van wie de ideeën werden aangenomen, hadden minder de neiging nog een keer een nieuwe suggestie in te dienen in vergelijking met werknemers die een afwijzing moesten verwerken.

Na 27 ideeën geven we op
Afwijzingen hebben dus een motiverend resultaat, maar wel tot een bepaalde grens. Pas na een piekpunt van 27 afgewezen ideeën dienden mensen minder vaak een idee in. De waarschijnlijkheid dat ze dit zouden blijven doen, verminderde dan.

Deichmann keek ook naar de kwaliteit van de nieuwe suggesties door mensen die de nieuwe ideeën opperden na eerdere afwijzingen. Hij vond uit dat mensen met goede ideeën niet sneller een nieuw idee insturen, maar als ze dit doen zullen hun suggesties vaker worden geaccepteerd.

Mensen helpen om nóg een idee in te dienen
Als bedrijven willen dat hun werknemers bruikbare ideeën indienen waarvan de onderneming kan profiteren, dan moeten ze mensen die al eens een succesvol idee hebben ingediend, motiveren nóg een keer een idee in te dienen.

Tegelijkertijd moeten ze mensen, die ideeën opperen, maar steeds worden afgewezen, helpen door ze te vertellen aan welke algemene criteria het idee moet voldoen of door hen te koppelen aan mensen met succesvolle ideeën, adviseert Deichmann.

MIS NIKS MEER: Schrijf je hier in voor de gratis HR-nieuwsbrief

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 445 exclusieve vakartikelen en 301 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?