67% van de Nederlandse recruiters maakt gebruik van online wervingsmiddelen. Een jaar geleden was dat 51%. Online recruitment is vooral populair bij hele kleine of hele grote bedrijven: 89% van de werkgevers met minder dan 10 werknemers en 81% van werkgevers met meer dan 250 werknemers. De achterblijvers zijn te vinden bij middelgrote bedrijven, in de sector bouw of bij bedrijven waar oudere medewerkers verantwoordelijk zijn voor recruitment. Dat blijkt uit de E-Recruitment Monitor 2008. Uit het onderzoek blijkt verder dat Monsterboard en de Nationale Vacaturebank een dominante positie innemen. Maar of dat zo blijft? Met de E-Recruitment Monitor 2008 heeft onderzoeksbureau Metrixlab 1.370 medewerkers van Nederlandse bedrijven geënquêteerd die verantwoordelijk zijn voor de personeelswerving. Opdrachtgever Totaljobs stelt het onderzoek gratis beschikbaar via de internetsite E-Recruitment Monitor. Het onderzoek biedt veel interessante informatie over het gebruik van wervingskanalen en de waardering hiervoor. Gebruik wervingskanalen 1. Website van de eigen organisatie 80% 2. Recruitmentsite eigen organisatie 57% 3. Eigen offline netwerk 53% 4. CV databanken 46% 5. Generieke vacaturesites 45% 6. Interne werving 43% 7. Branche- en functiespecifieke vacaturesites 27% 8. Online netwerken 26% 9. CWI/Werk.nl 25% 10. Werving & Selectiebureaus 21% 11. Regionale dagbladen 20% 12. Uitzendbureaus 19% 13. Lokale en regionale vacaturesites 19% 14. Carrièrebeurzen/wervingsdagen 12% 15. Vaktijdschriften 8% 16. Landelijke dagbladen 7% 17. Online carrièrebeurzen (o.a. Clickbeurs) 5% Eén van de opvallende trends is de snelle groei van de populariteit van netwerksites als LinkedIn en Hyves. 26% van de recruiters zegt deze netwerksites te gebruiken (tegenover 12% een jaar geleden). Meest gebruikte vacaturesites 1. Monsterboard 76% 2. Nationale Vacaturebank 73% 3. Intermediair 35% 4. Totaljobs 32% 5. Jobtrack 26% 6. Vacaturekrant 23% 7. JobbingMall 13% 8. Stepstone 11% 9. Megajobs 7% 10. Jobnews 6% Geen verrassing is de dominante positie die Monsterboard en de Nationale Vacaturebank innemen onder de vacaturesites. Hekkesluiter Jobnews, ooit één van de grootste banensites, wordt door 6% van de recruiters gebruikt; Monsterboard maar liefst door 76%. Toch vraag ik me af hoelang Monsterboard en de Nationale Vacaturebank hun positie kunnen behouden. Ze hebben steeds meer te maken met de concurrentie van gespecialiseerde vacaturesites (op functie of branche) en van de netwerksites. En wat voor hen wellicht bedreigender is, is het gebruik van zoekmachine Google. Steeds minder mensen gaan rechtstreeks naar vacaturesites, maar zoeken via Google. Nadat zij bijvoorbeeld 'vacature personeelsadviseur' hebben ingetikt in de zoekmachine, krijgen zij een grote lijst met vacatures voorgeschoteld. Dat biedt kansen aan (vacature)sites die het hoogst scoren in de zoekresultaten van Google. Of gevaarlijker nog voor Monsterboard en de Nationale Vacaturebank: een vacaturesite van Google zelf.
67% van de Nederlandse recruiters maakt gebruik van online wervingsmiddelen. Een jaar geleden was dat 51%. Online recruitment is vooral populair bij hele kleine of hele grote bedrijven: 89% van de werkgevers met minder dan 10 werknemers en 81% van werkgevers met meer dan 250 werknemers.
De achterblijvers zijn te vinden bij middelgrote bedrijven, in de sector bouw of bij bedrijven waar oudere medewerkers verantwoordelijk zijn voor recruitment. Dat blijkt uit de E-Recruitment Monitor 2008.
Uit het onderzoek blijkt verder dat Monsterboard en de Nationale Vacaturebank een dominante positie innemen. Maar of dat zo blijft?
Met de E-Recruitment Monitor 2008 heeft onderzoeksbureau Metrixlab 1.370 medewerkers van Nederlandse bedrijven geënquêteerd die verantwoordelijk zijn voor de personeelswerving. Opdrachtgever Totaljobs stelt het onderzoek gratis beschikbaar via de internetsite E-Recruitment Monitor.
Het onderzoek biedt veel interessante informatie over het gebruik van wervingskanalen en de waardering hiervoor.
Gebruik wervingskanalen | ||
1. | Website van de eigen organisatie |
80% |
2. | Recruitmentsite eigen organisatie | 57% |
3. | Eigen offline netwerk | 53% |
4. | CV databanken | 46% |
5. | Generieke vacaturesites | 45% |
6. | Interne werving | 43% |
7. | Branche- en functiespecifieke vacaturesites | 27% |
8. | Online netwerken | 26% |
9. | CWI/Werk.nl | 25% |
10. | Werving & Selectiebureaus | 21% |
11. | Regionale dagbladen | 20% |
12. | Uitzendbureaus | 19% |
13. | Lokale en regionale vacaturesites | 19% |
14. | Carrièrebeurzen/wervingsdagen | 12% |
15. | Vaktijdschriften | 8% |
16. | Landelijke dagbladen | 7% |
17. | Online carrièrebeurzen (o.a. Clickbeurs) | 5% |
Eén van de opvallende trends is de snelle groei van de populariteit van netwerksites als LinkedIn en Hyves. 26% van de recruiters zegt deze netwerksites te gebruiken (tegenover 12% een jaar geleden).
Meest gebruikte vacaturesites | ||
1. | Monsterboard |
76% |
2. | Nationale Vacaturebank | 73% |
3. | Intermediair | 35% |
4. | Totaljobs | 32% |
5. | Jobtrack | 26% |
6. | Vacaturekrant | 23% |
7. | JobbingMall | 13% |
8. | Stepstone | 11% |
9. | Megajobs | 7% |
10. | Jobnews | 6% |
Geen verrassing is de dominante positie die Monsterboard en de Nationale Vacaturebank innemen onder de vacaturesites. Hekkesluiter Jobnews, ooit één van de grootste banensites, wordt door 6% van de recruiters gebruikt; Monsterboard maar liefst door 76%.
Toch vraag ik me af hoelang Monsterboard en de Nationale Vacaturebank hun positie kunnen behouden. Ze hebben steeds meer te maken met de concurrentie van gespecialiseerde vacaturesites (op functie of branche) en van de netwerksites.
En wat voor hen wellicht bedreigender is, is het gebruik van zoekmachine Google. Steeds minder mensen gaan rechtstreeks naar vacaturesites, maar zoeken via Google. Nadat zij bijvoorbeeld 'vacature personeelsadviseur' hebben ingetikt in de zoekmachine, krijgen zij een grote lijst met vacatures voorgeschoteld. Dat biedt kansen aan (vacature)sites die het hoogst scoren in de zoekresultaten van Google. Of gevaarlijker nog voor Monsterboard en de Nationale Vacaturebank: een vacaturesite van Google zelf.