Nederlandse ondernemers vragen van hun medewerkers klantgerichtheid (59%), visie (33%) en het tonen van initiatief (30%). Deze competenties zijn nodig om innovatief te zijn en te blijven. Omdat niet alle medewerkers de gewenste competenties hebben, investeert het mkb het meeste in opleidingen en trainingen om te kunnen blijven innoveren (73%).
Dit blijkt uit de MKB Marktmonitor van Unique en TNO. In het eerste kwartaal van dit jaar zijn 1.585 mkb’ers (tot 500 medewerkers) ondervraagd over de bedrijfseconomische ontwikkelingen en het innovatief vermogen van hun bedrijf.
Opleiden voor competenties
Medewerkers die klantwensen goed kunnen vertalen naar vernieuwende producten of diensten, zijn goud waard. Want ondernemingen zijn dan beter in staat om te innoveren en daarmee koploper te worden of te blijven in de markt.
De gewenste competenties zijn vanzelfsprekend niet altijd bij alle medewerkers aanwezig. Het mkb investeert daarom het meeste in opleidingen en trainingen om te kunnen blijven innoveren (73%). Ook het inhuren van tijdelijke medewerkers met specifieke kennis en vaardigheden (34%) en het aannemen van nieuwe gespecialiseerde professionals (23%) zijn maatregelen om alsnog de juiste competenties voor innovatie in huis te halen.
Personeel betrekken bij innovatie
Aan vrijheid om te innoveren hebben medewerkers volgens de ondernemers geen gebrek. 76 procent van de ondervraagde mkb’ers is het eens met de stelling dat zij medewerkers voldoende ruimte bieden om te innoveren.
“Innoveren draait niet alleen om het aanbieden van nieuwe producten of diensten,” stelt Raymond Puts, algemeen directeur van Unique. “Het kan ook gaan om kleinere procesmatige verbeteringen. Juist op dit vlak kan goed personeel van enorme betekenis zijn. Een klantgerichte medewerker is goud waard, want juist hij of zij weet exact wat de klant wil en hoe het bedrijf daar slim op in kan spelen. Ik zou ondernemers dan ook willen adviseren om het personeel te betrekken bij het innovatieproces: oogst ideeën en beloon ze ook. Hiermee kunnen ondernemers zich niet alleen onderscheiden als een topwerkgever, maar ook als koploper in de markt.”