Moet Monsterboard bang zijn voor LinkedIn en Twitter?

Om een HR-expert te vinden, is het niet langer noodzakelijk om duur te adverteren bij vacaturesites als Monsterboard, Intermediair of de Nationale Vacaturebank. Dat is de ervaring van Henk Ritmeester van HR Professionals, een recruitmentbureau voor vakgenoten. Op het weblog van HR-Professionals beschrijft Ritmeester hoe hij voor het eerst de grote vacaturesites links heeft hij laten liggen. LinkedIn en Twitter Voor de vervulling van een HR-vacature heeft hij alleen gebruik gemaakt van de netwerksite LinkedIn en van Twitter. Hij plaatste de vacature in zijn eigen LinkedIn-groep waarvan zo'n 2.000 HR-professionals lid zijn. Bekendmaking van de vacature via Twitter (door hemzelf en vooral door zijn netwerk) deed de rest. "De respons was overweldigend in dié zin dat er veel goede reacties binnen kwamen!", schrijft Ritmeester. Investeren in netwerk Opvallend is dat de werving voor de vacature niet veel werk was. Maar daarbij moet niet vergeten worden dat HR-professionals al twee jaar investeert in een eigen groep op LinkedIn en ook al bijna een jaar actief is op Twitter. Door zelf actief online te netwerken kon Ritmeester ook redelijk inschatten in hoeverre zijn doelgroep te vinden is via LinkedIn en Twitter. Monsterboard bang? Betekent dit dat Monsterboard bang moet zijn voor LinkedIn en Twitter? Er zijn meer recruiters die tegenwoordig hun vacatures weten te vervullen zonder gebruik te maken van dure vacaturesites. Zij maken van de nood een deugd. Omdat zij weinig budget, maar wel tijd hebben, proberen zij vacatures op andere manieren te vervullen, zoals via netwerksites. Zal deze groep als zij ineens méér kandidaten moet zien te vinden met minder tijd, terugkeren naar Monsterboard en de andere betaalde vacaturesites? Veel zal afhangen van de kwaliteit van de kandidaten die deze vacaturesites leveren en de tijd die zij de recruiters weten te besparen. De voortekenen zijn niet zonder meer gunstig. Want de ervaring van Ritmeester is dat hij zichzelf juist "een hoop spam van alle verplicht werkzoekenden" heeft bespaard, door géén gebruik te maken van Monsterboard en andere vacaturesites. Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.

Moet Monsterboard bang zijn voor LinkedIn en Twitter?Om een HR-expert te vinden, is het niet langer noodzakelijk om duur te adverteren bij vacaturesites als Monsterboard, Intermediair of de Nationale Vacaturebank. Dat is de ervaring van Henk Ritmeester van HR Professionals, een recruitmentbureau voor vakgenoten.

Op het weblog van HR-Professionals beschrijft Ritmeester hoe hij voor het eerst de grote vacaturesites links heeft hij laten liggen.

LinkedIn en Twitter
Voor de vervulling van een HR-vacature heeft hij alleen gebruik gemaakt van de netwerksite LinkedIn en van Twitter. Hij plaatste de vacature in zijn eigen LinkedIn-groep waarvan zo'n 2.000 HR-professionals lid zijn. Bekendmaking van de vacature via Twitter (door hemzelf en vooral door zijn netwerk) deed de rest.
"De respons was overweldigend in dié zin dat er veel goede reacties binnen kwamen!", schrijft Ritmeester.

Investeren in netwerk
Opvallend is dat de werving voor de vacature niet veel werk was.
Maar daarbij moet niet vergeten worden dat HR-professionals al twee jaar investeert in een eigen groep op LinkedIn en ook al bijna een jaar actief is op Twitter.

Door zelf actief online te netwerken kon Ritmeester ook redelijk inschatten in hoeverre zijn doelgroep te vinden is via LinkedIn en Twitter.

Monsterboard bang?
Betekent dit dat Monsterboard bang moet zijn voor LinkedIn en Twitter?

Er zijn meer recruiters die tegenwoordig hun vacatures weten te vervullen zonder gebruik te maken van dure vacaturesites. Zij maken van de nood een deugd. Omdat zij weinig budget, maar wel tijd hebben, proberen zij vacatures op andere manieren te vervullen, zoals via netwerksites.
Zal deze groep als zij ineens méér kandidaten moet zien te vinden met minder tijd, terugkeren naar Monsterboard en de andere betaalde vacaturesites?

Veel zal afhangen van de kwaliteit van de kandidaten die deze vacaturesites leveren en de tijd die zij de recruiters weten te besparen.
De voortekenen zijn niet zonder meer gunstig. Want de ervaring van Ritmeester is dat hij zichzelf juist "een hoop spam van alle verplicht werkzoekenden" heeft bespaard, door géén gebruik te maken van Monsterboard en andere vacaturesites.

Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 459 exclusieve vakartikelen en 286 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?