Multiculti werkgeversimago levert geen favorietenrol op
Albert Heijn beste multiculturele werkgever
Albert Heijn scoort goed onder allochtonen van 15 tot 35 jaar. Deze groep vindt de supermarktketen de ‘meest ideale multiculturele werkgever’. Maar het multicuturele werkgeversimago betekent niet dat allochtonen bij AH in de rij staan voor een baan.
De voorkeur voor AH als ideale multiculti-werkgever blijkt uit het
Minderheden Op de Arbeidsmarkt onderzoek van arbeidsmarktadviesbureau
Intelligence Group. Voor het onderzoek zijn 1.141 jonge allochtonen ondervraagd. AH wordt gevolgd door respectievelijk McDonalds, de gemeentelijke overheid, ABN AMRO en de Nederlandse Spoorwegen.
Zichtbaarheid
Zowel AH als McDonalds scoren goed op de zichtbaarheid van hun allochtone medewerkers. McDonalds gebruikt het multiculturele imago ook echt om personeel te werven. Zo staan er foto’s van allochtone werknemers op de recruitmentwebsite van het bedrijf. Ook de Nederlandse Spoorwegen doen het goed door de zichtbaarheid van hun allochtone conducteurs.
Voor ABN AMRO geldt die zichtbaarheid niet. Omdat de bank een multinational is, verwachten allochtonen dat er binnen de organisatie een verscheidenheid aan culturen werkzaam is.
Werkgeversimago
Volgens Intelligence Group draagt een goed multicultureel werkgeversimago bij aan het aantrekken van allochtoon talent.
Maar toch betekent zo’n imago niet dat allochtonen dan ook het liefste bij Albert Heijn of McDonalds willen werken. Alhoewel een goed multicultureel imago wel helpt, denkt Intelligence Group.