Als het economisch een beetje tegen zit, voelen de uitzendbureaus dit als eerste. Daarom is het opvallend dat nu een echte recessie is aangekondigd, de uitzendbureaus een wervingscampagne zijn gestart voor intercedenten. "Ben jij dol op multitasking, planning, flexibiliteit, targets halen? Vanaf deze week start de campagne ‘Werken als intercedent’. Dit om het imago van het vak van intercedent te verbeteren", schrijft de branchevereniging van uitzendbureaus, ABU, in een mailing waarmee zij aandacht probeert te vragen voor haar nieuwe wervingscampagne. Multitasking "De hectiek, de uitdaging, de variëteit, het feit dat je successen zelf maakt en direct beleeft; dit zijn elementen die intercedenten weten te waarderen aan het vak. Multitasking, planning, flexibiliteit, targets halen; het zijn competenties die een intercedent moet hebben", aldus Remco Icke, woordvoerder van de ABU in het persbericht bij de campagne. Centraal in de campagne staat de website werkalsintercedent. De branchevereniging richt zich hiermee op "startende hbo’ers en mbo’ers met ambitie en hbo-denkniveau en mensen die al werkervaring hebben opgedaan". Nieuwe intercedenten nodig? Maar eh, zitten de uitzendbureaus nu eigenlijk nog wel te springen om nieuwe intercedenten? Volgens de ABU wel: "Ondanks de huidige economische ontwikkelingen heeft de branche namelijk altijd behoefte aan gemotiveerd personeel. Zeker nu het economisch tij tegenzit zijn goede intercedenten nodig om de arbeidsmarkt in beweging te houden." Geen vacature te vinden Toch is er wat raars aan de hand. Op de site Werkalsintercedent is geen vacature te vinden. Sterker nog: kandidaten die door de site enthousiast zijn geworden voor het uitzendvak, kunnen niet eens een open sollicitatie achterlaten. Bij de contactmogelijkheid op de site krijgen kandidaten het advies om de ABU-ledenlijst te raadplegen. Kortom kandidaten moeten zelf maar bellen met een uitzendbureau naar keuze in de hoop dat dit toevallig een vacature heeft. Hoe groot is de kans dat uitzendbureaus die hun omzetten zien kelderen, liever even wachten met het aantrekken van nieuw personeel? Ik ben nog diep aan het nadenken hoe het afwijzen van deze kandidaten leidt tot een beter imago voor het uitzendvak.
Als het economisch een beetje tegen zit, voelen de uitzendbureaus dit als eerste. Daarom is het opvallend dat nu een echte recessie is aangekondigd, de uitzendbureaus een wervingscampagne zijn gestart voor intercedenten.
"Ben jij dol op multitasking, planning, flexibiliteit, targets halen? Vanaf deze week start de campagne ‘Werken als intercedent’. Dit om het imago van het vak van intercedent te verbeteren", schrijft de branchevereniging van uitzendbureaus, ABU, in een mailing waarmee zij aandacht probeert te vragen voor haar nieuwe wervingscampagne.
Multitasking
"De hectiek, de uitdaging, de variëteit, het feit dat je successen zelf maakt en direct beleeft; dit zijn elementen die intercedenten weten te waarderen aan het vak. Multitasking, planning, flexibiliteit, targets halen; het zijn competenties die een intercedent moet hebben", aldus Remco Icke, woordvoerder van de ABU in het persbericht bij de campagne.
Centraal in de campagne staat de website werkalsintercedent. De branchevereniging richt zich hiermee op "startende hbo’ers en mbo’ers met ambitie en hbo-denkniveau en mensen die al werkervaring hebben opgedaan".
Nieuwe intercedenten nodig?
Maar eh, zitten de uitzendbureaus nu eigenlijk nog wel te springen om nieuwe intercedenten? Volgens de ABU wel: "Ondanks de huidige economische ontwikkelingen heeft de branche namelijk altijd behoefte aan gemotiveerd personeel. Zeker nu het economisch tij tegenzit zijn goede intercedenten nodig om de arbeidsmarkt in beweging te houden."
Geen vacature te vinden
Toch is er wat raars aan de hand. Op de site Werkalsintercedent is geen vacature te vinden. Sterker nog: kandidaten die door de site enthousiast zijn geworden voor het uitzendvak, kunnen niet eens een open sollicitatie achterlaten. Bij de contactmogelijkheid op de site krijgen kandidaten het advies om de ABU-ledenlijst te raadplegen.
Kortom kandidaten moeten zelf maar bellen met een uitzendbureau naar keuze in de hoop dat dit toevallig een vacature heeft. Hoe groot is de kans dat uitzendbureaus die hun omzetten zien kelderen, liever even wachten met het aantrekken van nieuw personeel?
Ik ben nog diep aan het nadenken hoe het afwijzen van deze kandidaten leidt tot een beter imago voor het uitzendvak.