Het Canadese leger heeft zijn militairen gevraagd om voorzichtig te zijn met gebruik van netwerksites. Soldaten op missies in het buitenland onderhouden via sites als Facebook contact met hun familie en vrienden. Foto's van militairen in uniform kunnen, volgens de legerleiding, Al-Qaida en de Taliban nuttige informatie geven voor het plegen van aanslagen. De Engelse Marine vaart een andere koers. Zij zet netwerksites juist nadrukkelijk in om een realistisch beeld te schetsen van het werk dat militairen verrichten, ook als dat in het buitenland is. Echte militairen spelen met naam en toenaam de hoofdrol in videodagboeken, die ondermeer via netwerksites worden verspreid. Een voorbeeld van recruitment 2.0. Op haar wervingssite stelt de Engelse Marine het publiek echte militairen voor via video's. Eén van hen is piloot Brendan Spoors. Tijdens zijn buitenlandse missies krijgt hij van de Marine tijd om videoverslagen te maken. Uit onderzoek was recruiters duidelijk geworden dat jongeren weliswaar geïnteresseerd waren in de Marine, maar dat zij zich nauwelijks een voorstelling konden maken van het dagelijkse werk. Brendan Spoors heeft om die reden dan ook een eigen profiel op netwerksite Bebo. Jongeren kunnen daar video's en foto's zien van Brendans werk. Ook kunnen zij hun vragen bij hem kwijt. De recruiters kwamen er al snel achter dat jongeren aan Brendan vragen stelden die zij nooit aan de HR-professionals durfden te stellen: "Hoe ga je naar het toilet op een duikboot?" of "Kun je op een schip TV kijken en e-mailen?" Via de video's en de profielsite van Brendan (met inmiddels 1080 vrienden die aan zijn site gelinkt) krijgen jongeren een meer realistisch beeld van het marine-leven. En recruiters leren welke vragen potentiële werknemers bezighouden, zodat ze daarmee rekening kunnen houden in hun wervingsacties.
Het Canadese leger heeft zijn militairen gevraagd om voorzichtig te zijn met gebruik van netwerksites. Soldaten op missies in het buitenland onderhouden via sites als Facebook contact met hun familie en vrienden. Foto's van militairen in uniform kunnen, volgens de legerleiding, Al-Qaida en de Taliban nuttige informatie geven voor het plegen van aanslagen.
De Engelse Marine vaart een andere koers. Zij zet netwerksites juist nadrukkelijk in om een realistisch beeld te schetsen van het werk dat militairen verrichten, ook als dat in het buitenland is. Echte militairen spelen met naam en toenaam de hoofdrol in videodagboeken, die ondermeer via netwerksites worden verspreid. Een voorbeeld van recruitment 2.0.
Op haar wervingssite stelt de Engelse Marine het publiek echte militairen voor via video's. Eén van hen is piloot Brendan Spoors. Tijdens zijn buitenlandse missies krijgt hij van de Marine tijd om videoverslagen te maken. Uit onderzoek was recruiters duidelijk geworden dat jongeren weliswaar geïnteresseerd waren in de Marine, maar dat zij zich nauwelijks een voorstelling konden maken van het dagelijkse werk.
Brendan Spoors heeft om die reden dan ook een eigen profiel op netwerksite Bebo. Jongeren kunnen daar video's en foto's zien van Brendans werk. Ook kunnen zij hun vragen bij hem kwijt.
De recruiters kwamen er al snel achter dat jongeren aan Brendan vragen stelden die zij nooit aan de HR-professionals durfden te stellen: "Hoe ga je naar het toilet op een duikboot?" of "Kun je op een schip TV kijken en e-mailen?"
Via de video's en de profielsite van Brendan (met inmiddels 1080 vrienden die aan zijn site gelinkt) krijgen jongeren een meer realistisch beeld van het marine-leven. En recruiters leren welke vragen potentiële werknemers bezighouden, zodat ze daarmee rekening kunnen houden in hun wervingsacties.