Nieuwe HR-functies komen eraan
Outsourcing zorgt dat P&O in zaken gaat.
Dat het P&O-vakgebied gaat veranderen, horen we eigenlijk al jaren. Maar, aangezwengeld door outsourcing van HR-taken, gaat het nu écht sneller gebeuren. HRM-professionals moeten straks zakelijker worden en adviezen financieel leren onderbouwen. Nieuwe, hoogwaardige, HR-functies zullen de komende jaren het vak een ander aanzicht geven. Dat schrijft de carièresite van het Amerikaanse
Wall Street Journal.
Volgens het artikel,
Role of HR Executive is undergoing big changes, wordt de toekomst van de HRM-professional beschreven. In het P&O-vak is sprake van een ware ‘outsourcing-explosie’, waarbij steeds vaker een veelheid aan HR-taken aan externe bedrijven wordt overgelaten.
Deze HR-outsourcing beperkte zich in de twee voorgaande decennia nog hoofdzakelijk tot salarisverwerking en het drukken van loonstrookjes. Maar steeds meer dienstverleners willen
alle uitvoerende HR-taken graag van de P&O-afdeling overnemen. Door de schaalgrootte van deze outsourcingbedrijven, kunnen ze veel goedkoper werken dan de interne P&O-afdeling. Verder werken deze bedrijven met geavanceerde E-HRM software, waardoor kengetallen eenvoudig binnen handbereik komen.
P&O in zaken
Het is vaker gezegd, door outsourcing en E-HRM kan het vakgebied (dat overblijft) strategischer worden, met interessantere functies die veel meerwaarde kunnen toevoegen. Maar dat betekent wel dat de HR-professional andere vaardigheden moet ontwikkelen. Investeren in het management en het volgen van opleidingen moeten dat mogelijk maken.
Het zal een proces van jaren zijn, maar de HR-functie wordt zakelijker. Het bedrijf komt daarbij op de eerste plaats, niet de mensen die er in werken. HRM-professionals moeten alle facetten van het bedrijf door en door kennen, zodat ze het P&O-beleid daarmee steeds in lijn kunnen brengen. Door inzicht in de juiste kengetallen, lost de HR-functie problemen op voordat ze ontstaan.
Het wordt wel even wennen, maar P&O moet het juiste
product gaan leveren tegen de juiste prijs binnen de specificaties van de
koper. Het
product is in dit geval de bijdrage van het personeel aan de bedrijfsdoelstellingen. De
koper van dit product is het hoogste management.
Nieuwe HR-functies
De nieuwe P&O-er zal dus veel meer een zakenman of -vrouw moeten zijn. Commerciële vaardigheden, strategisch inzicht en kennis van financiën kenmerken de HR-functies van de toekomst. Het artikel onderscheidt de volgende nieuwe functies voor HRM:
De CFO voor human resources. Deze cijferaar kan de meerwaarde van HRM in geld uitdrukken. Hij of zij berekent de kosten-effectiviteit van de HR-praktijk en rekent voorstellen en beleid vooraf door. Welke groepen werknemers dragen wat bij? Welke training levert rendement op? Welke functies en taken dragen te weinig bij aan de winst en moeten daarom worden herzien?
De interne adviseur. Deze HR-functionaris streeft ernaar zichzelf overbodig te maken. Hij of zij verspreidt HRM-kennis en vaardigheden onder het management, zodat ze het (voortaan) zelf kunnen. De interne adviseur blijft wel nodig voor nieuwe ontwikkelingen en voor vragen over arbeidsrecht en ethiek (doelgroepenbeleid, en dergelijke).
De talent manager. Deze professional is verantwoordelijk voor het zoeken, ontwikkelen en behouden van talentvolle medewerkers die het beste passen bij de behoeften van de organisatie. De talentmanager zorgt ervoor dat de juiste persoon op de juiste plaats komt te zitten.
De verkoopmanager. Deze bepaalt welke functies goedkoper en beter buiten de organisatie gedaan kunnen worden. Door trends, kwaliteit en kosten te monitoren, geeft de verkoopmanager adviezen over het outsourcen van taken.
De self-service ontwikkelaar zorgt ervoor dat informatie van het bedrijf samen met externe informatie (van uitgevers en specialisten) beschikbaar komt op het intranet. Werknemers en managers kunnen deze informatie zelf benaderen, gebruiken, bewerken en beheren.
Klant voorop
Omdat het management de diensten van P&O koopt, moet de HR-afdeling wel weten wat die klant wil. Daarom moet de P&O-afdeling steviger banden aanknopen met het management. Wie goed in kan spelen op de eisen van managers op alle niveaus, bewijst de meerwaarde van P&O.
Zeker als dat gepaard gaat met vakkennis, zakelijk handelen en aantoonbare (financiële) meerwaarde van adviezen en diensten. Dan kan meteen het imago van de P&O-functie verbeteren, van administratieve regelaar naar strategische partner.