Nieuwe strategie: ‘gewoon gevonden worden’ door de werkgever

In het afgelopen jaar hebben werkzoekenden op de Nederlandse arbeidsmarkt een opvallende nieuwe strategie gekozen om werk te vinden. In plaats van actief op zoek te gaan naar banen, kiezen ze ervoor om 'gewoon gevonden te worden' door werkgevers.

Deze nieuwe methode, te lezen in de eindejaarscijfers van Intelligence Group, werpt een nieuw licht op de huidige dynamiek van de arbeidsmarkt.

Op een andere manier naar werk zoeken
In 2023 verminderde het aantal werklozen dat actief op zoek ging naar werk. Dit betekent een verschuiving van het zelf actief benaderen van potentiële werkgevers, naar het ondernemen van stappen om door hen opgemerkt te worden. Zo daalde het aantal open sollicitaties aanzienlijk. In plaats daarvan kozen werklozen vaker voor een meer passieve benadering, zoals het uploaden van hun cv in online databanken.

Orientatiekanalen 2023 Intelligence Group.png

Bron: Intelligence Group

Opvallend in de cijfers, is ook de bescheiden rol van het UWV als zoekkanaal voor een nieuwe baan, met nog geen 30% van de werklozen die het platform gebruikte. Dit contrasteert sterk met soortgelijke overheidskanalen in Frankrijk en België, die veel populairder blijken. Geert-Jan Waasdorp, CEO van Intelligence Group, merkt op dat dit “een duidelijk signaal is dat het UWV haar positie en relevantie onder deze doelgroep mist.”

Door krappe arbeidsmarkt zijn kandidaten niet actief
Werklozen lijken de krappe arbeidsmarkt van 2023 in hun voordeel te gebruiken. In vergelijking met 2021 nam het gebruik van actieve kanalen zoals vacaturesites en uitzendbureaus af. Tegelijkertijd zagen we een lichte toename in de populariteit van passieve kanalen. Dit weerspiegelt een arbeidsmarkt waarin werkgevers meer moeite hebben om geschikte kandidaten te vinden, wat resulteerde in hogere sourcingsdruk.

In tegenstelling tot werkloze werkzoekenden veranderden actieve werkzoekenden, die al een baan hebben, hun strategie in 2023 nauwelijks. Want ‘online vindbaar zijn’ en ‘cv uploaden in een databank’ waren onder deze groep aanzienlijk minder populair. Bovendien maakten zij minder gebruik van uitzendbureaus in hun zoektocht naar een nieuwe baan.

MIS NIKS MEER: Schrijf je hier in voor de gratis HR-nieuwsbrief

 

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 465 exclusieve vakartikelen en 302 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?