45% van bedrijven tot 500 werknemers heeft geen HR-medewerker in dienst. Dat blijkt uit de MKB Marktmonitor van Unique en TNO. Volgens Aukje Nauta, hoogleraar Employability aan de Universiteit van Amsterdam, missen kleine werkgevers hierdoor kansen.
45% van bedrijven tot 500 werknemers heeft geen HR-medewerker in dienst. Dat blijkt uit de MKB Marktmonitor van Unique en TNO.
Volgens Aukje Nauta, hoogleraar Employability aan de Universiteit van Amsterdam, missen kleine werkgevers hierdoor kansen.
In de MKB Marktmonitor hebben medewerkers van Unique 1.816 werkgevers in het midden en kleinbedrijf geinterviewd.
Samen organiseren
In het rapport met de onderzoeksresultaten komt professor Aukje Nauta aan het woord. Zij vindt dat MKB-bedrijven te vaak kansen missen op HR-gebied.
"Ik begrijp best dat een bedrijf van tien mensen geen HR-manager aanstelt. Maar waarom zou een aantal 'buurtbedrijven' dit niet samen organiseren?
Zij kunnen dan immers ook medewerkers aan elkaar uitlenen als het bij de één tijdelijk wat minder gaat en bij de ander wat beter. Zo werken zij meteen aan duurzame flex-oplossingen waarmee ze goede krachten kunnen behouden voor straks als het weer beter gaat."
Personeel ruilen
Samenwerking tussen MKB-bedrijven kan werkgevers en medewerkers ook helpen bij het verhogen van de duurzame inzetbaarheid van werknemers. Het merendeel van de MKB-werkgevers (71%) noemt zijn medewerkers breed inzetbaar. Maar slechts bij 19% van het MKB wisselen werknemers regelmatig van functie of taak.
Binnen kleine bedrijven zijn de mogelijkheden hiervoor vaak ook beperkt. Maar in samenwerking met andere bedrijven is meer mogelijk, bijvoorbeeld door het uitwisselen van personeel. 18% van de MKB-werkgevers ziet de voordelen en is hiermee al aan de slag.
Uit de MKB Marktmonitor blijkt dat ook werknemers geïnteresseerd zijn in een banenruil. Maar liefst 36% zegt meteen tijdelijk van baan te willen wisselen als de werkgever dat faciliteert.