De HR-professional die een Nederlandse McDonald’s binnenstapt, ziet meteen dat het personeelsbestand voornamelijk bestaat uit jongeren. Zonder jonge medewerkers geen hamburgers, dus wil McDonalds ze graag als werknemer binden. Aangezien jongeren zo’n beetje alles mobiel doen, kunnen ze nu ook helemaal mobiel solliciteren bij de hamburgerketen.
De nieuwe wervingssite van McDonald’s Nederland, speelt nu helemaal in op de mobile first generatie. Het bedrijf vernieuwt de wervingssite om voldoende gemotiveerde en getalenteerde medewerkers te vinden voor haar 244 restaurants in Nederland. Die moeten ook nog eens nieuwe competenties hebben, omdat de restaurants veranderen.
Werkgevers vechten om jonge werknemer
De mobile first generatie is gewild bij werkgevers. Uit eigen onderzoek van McDonald's onder jongeren, kwam een aantal wensen naar voren waaraan het sollicitatieproces moet voldoen. Eén van die wensen is om het solliciteren zelf zo eenvoudig mogelijk te maken.
Eunice Koekkoek, manager Corporate Communicatie; ‘jongeren zijn vooral mobiel online en daarom hebben we de nieuwe wervingssite mobile first gemaakt. Met de chatbot-functie helpen we jongeren om via Facebook Messenger heel eenvoudig hun sollicitatie af te ronden.’
Eigen medewerkers delen hun ervaring
McDonald’s laat op de nieuwe wervingssite eigen medewerkers aan het woord. ‘Werken bij McDonald’s betekent voor medewerkers werken wanneer het hen uitkomt, vaak dicht bij huis. Het is afwisselend werk in een leuk team, waarin jongeren een aardig zakcentje kunnen verdienen’, stelt Koekkoek.
McDonald’s verzorgt ook de nodige trainingen en opleidingen, die ook zinvol zijn als de medewerkers later in een andere baan aan de slag gaan. Het bedrijf laat op de wervingssite jonge medewerkers vertellen waarom ze enthousiast zijn over hun baan, in de hoop dat hun verhalen leeftijdsgenoten aanzetten om ook te solliciteren.