Veel sectoren hebben ervoor gekozen om nog méér vakantiekrachten te werven dan vorig jaar. Dat geldt vooral voor de horecabranche, maar ook in de schoonmaak was veel meer werk voor vakantiekrachten. In de huidige zomer leunen deze branches zwaarder op de inzet van studenten en scholieren. Ook dit is een effect van de coronacrisis, want na tijden van stilte is het nu extra druk.
Dat blijkt uit een analyse van vacaturesite Indeed. Daarbij is ook bekeken welke bedrijven en organisaties het vaakst vacatures beschikbaar hebben voor vakantiekrachten.
De Zeeman en McDonalds staan nog steeds te popelen om tijdelijk personeel aan te nemen. Ook schoonmaakbedrijven Hago en Asito staan in de top acht bedrijven die vooralsnog de meeste banen in de aanbieding hebben voor mensen die een tijdelijk dienstverband zoeken.
Werving kwam later op gang
Arjan Vissers, verantwoordelijk voor strategie bij Indeed, licht toe dat het in veel sectoren alsnog aanpoten is door de drukte na de lockdown. In de horeca is het erg druk sinds restaurants en cafés hun deuren weer hebben mogen openen.
“Normaal gesproken start de sector al eerder met het aantrekken van werknemers voor de zomerperiode, maar dit jaar is dat logischerwijs pas later op gang gekomen.” In de branche was het aandeel vacatures voor vakantiekrachten in 2020 dan ook vier procent hoger dan in 2019.
Flexibele schil belangrijk voor continuïteit
In diverse sectoren is logischerwijs een bepaalde mate van afwachtendheid te zien. Vissers: “Er wordt eerst bekeken hoe groot de toestroom klanten daadwerkelijk is, alvorens nieuwe werknemers aan te trekken. De terrassen zitten relatief vol, maar horecaondernemers weten natuurlijk simpelweg niet hoe lang de tap blijft stromen.”
Volgens Vissers heeft het er alle schijn van dat de ondernemers voorzichtiger zijn geworden. “Ze voegen nu een flexibele schil toe en die kan ontzettend belangrijk voor hun continuïteit.”
Schoonmaker populairste vakantiebaan
Vakantiekrachten die actief willen zijn in de schoonmaakbranche hebben ook meer kans op een functie dan vorig jaar. Schoonmaker is ook meteen de meest aangeboden met een totaal aandeel van tien procent. Het aantal functies is nog eens met vier procent toegenomen in vergelijking met vorig jaar.
Ten opzichte van 2019 valt er nog meer op. Voor de functie huishoudelijk medewerker wordt vooralsnog zes procent vaker dan vorige zomer een vakantiekracht geworven.
Vakantiekracht zoekt naar sectoren waar werk is
De interesse onder werkzoekenden in vakantiewerk als verkoper, huishoudelijk medewerker en schoonmaker is ook toegenomen ten opzichte van vorig jaar. “Het is zeer waarschijnlijk dat mensen hun kansen op een vakantiebaan maximaliseren door hun interesse te verleggen naar sectoren waar wel werk is. Daarnaast zou het ook nog kunnen zijn dat jongeren ervoor hebben gekozen om dit jaar niet op vakantie te gaan en dus naar banen zoeken die snel ingevuld kunnen worden.”
Werkzoekenden zijn verder vaker geïnteresseerd om tijdelijk te werken in de verkoop. Ten opzichte van 2019 is de interesse voor banen als verkoper toegenomen met zes procent. De interesse voor huishoudelijk werk is twee procent groter dan vorig jaar.