Online netwerkers willen doorgroeimogelijkheden

Recruiters die online netwerksites willen gebruiken om contacten te leggen, doen er verstandig aan rekening te houden met de verschillende motieven die de gebruikers van Hyves, Myspace en LinkedIn kunnen hebben om van baan te veranderen. Op basis van onderzoek van Intelligence Group heeft gastblogger Marlies Rosenbrand tips voor recruiters. In mijn vorige bijdrage heb ik laten zien dat de netwerksites Hyves, LinkedIn en Myspace door een andere groep personen wordt gebruikt. Vooral LinkedIn-ers blijken af te wijken. Vrij vertaald: zij zijn vaker universitair opgeleide mannen met een baan in loondienst, die vaker open lijken te staan voor een passend aanbod van een andere baan. In de werving van personeel draait het niet alleen om waar je het zegt (media), maar ook om wat je zegt (de boodschap). Bij het werven via sociale netwerksites blijkt het belangrijk om vooral de doorgroeimogelijkheden te benadrukken die de vacature biedt. Randvoorwaarden: werksfeer, salaris, inhoud van het werk Maar nu eerst de randvoorwaarden. Dat zijn die aspecten die het meest genoemd worden door de doelgroepen. Bij zowel gebruikers van Hyves, Myspace als LinkedIn zie je ‘werksfeer’, ‘salaris’, ‘inhoud van het werk’ en ‘uitdaging van het werk’ terugkomen als randvoorwaarden. Wanneer werkgevers niet kunnen voldoen aan deze randvoorwaarden, worden ze überhaupt niet in overweging genomen. Want zeg nou zelf, weinigen zouden er gaan werken als daar geen passende financiële beloning tegenover staat. De recruitmentsite of het ‘werken bij’-gedeelte van de bedrijfssite moet voldoende, concrete informatie over deze onderwerpen bevatten. Denk hierbij naast het geven van beschrijvingen, ook aan salarisindicaties, geschreven testimonials en filmpjes (zie bijvoorbeeld de website van Universitair Medisch Centrum Utrecht). Trigger voor andere baan: doorgroeimogelijkheden In de werving probeer je deze potentiële kandidaat zover te krijgen, dat hij of zij gaat solliciteren. Bij dit ‘triggeren’ van je arbeidspotentieel kun je gebruik maken van beweegmotieven. Dat zijn die aspecten waar een bepaalde doelgroep (in dit geval de gebruikers van een specifieke netwerksite) duidelijk verschillen van de Nederlandse beroepsbevolking (zie schema). Doorgroeimogelijkheden blijken voor alle gebruikers van sociale netwerksites zo’n beweegmotief te zijn. Alle groepen willen meer dan gemiddeld verder komen in hun loopbaan. Recruiters kunnen hierop inspelen door in de werving juist de nadruk te leggen op de mogelijkheden om carrière te maken. Redenen om voor een (nieuwe) werkgever te kiezen Hyves-gebruikers Myspace-gebruikers LinkedIn-gebruikers Doorgroeimogelijkheden Makkelijk te bereiken Salaris   Doorgroeimogelijkheden Uitdaging van het werk   Mogelijkheid om parttime te werken Doorgroeimogelijkheden   Aansprekende producten/diensten Aansluiting vinden bij persoonlijke idealen     Aansprekende producten/diensten     Internationaal LinkedIn-ers gaan voor salaris en uitdaging Financiële motieven zien we vooral bij LinkedIn-ers terugkomen. Na verdere analyses blijken zij ook gevoeliger zijn voor andere (masculiene) daarbij passende arbeidsvoorwaarden; zoals een auto van de zaak, een winstdelingsregeling en opties/aandelen. Dus naast een aantrekkelijke baan is het vooral belangrijk om ook naar financiële extraatjes te verwijzen als je een LinkedIn-er benadert. Houd het vooral persoonlijk! Zoals Intelligence Group al eerder heeft laten zien, staan veel deelnemers van Hyves best positief tegenover werkgevers die contact met hen opnemen. Vooral mails van vrienden met daarin een interessante vacature blijken ze vaak te openen. Het is belangrijk voor werkgevers om er rekening mee te houden dat Hyves een vriendennetwerk is en geen netwerk met een zakelijk doel zoals LinkedIn. Persoonlijk blijkt hierbij het toverwoord. Dont's bij Hyves in woorden van de online netwerkers zelf: “Een doorstuurmail zenden naar bijna iedereen die lid is van Hyves. Heel onpersoonlijk hierdoor.” “Bellen zonder eerst een mailing te sturen.” “Door een zogenaamde ‘krabbel’ aan mij achter te laten die iedereen kan lezen.” “Door een joviale, niet op de persoon gerichte, boodschap te sturen.” Om de doelgroep te ‘triggeren’ is het zeker van belang om rekening te houden met de beweegmotieven, zoals doorgroeimogelijkheden, maar nog belangrijker is het om het vooral persoonlijk te houden. Lees ook: LinkedIn-ers staan vaker open voor een andere baan (Marlies Rosenbrand in Personeelslog). Marlies Rosenbrand werkt als arbeidsmarktanalist bij Intelligence Group, een onderzoeks- en adviesbureau gespecialiseerd in arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

Hyvers: Geen behoefte aan krabbels van recruitersRecruiters die online netwerksites willen gebruiken om contacten te leggen, doen er verstandig aan rekening te houden met de verschillende motieven die de gebruikers van Hyves, Myspace en LinkedIn kunnen hebben om van baan te veranderen.
Op basis van onderzoek van Intelligence Group heeft gastblogger Marlies Rosenbrand tips voor recruiters.

In mijn vorige bijdrage heb ik laten zien dat de netwerksites Hyves, LinkedIn en Myspace door een andere groep personen wordt gebruikt.
Vooral LinkedIn-ers blijken af te wijken. Vrij vertaald: zij zijn vaker universitair opgeleide mannen met een baan in loondienst, die vaker open lijken te staan voor een passend aanbod van een andere baan.

In de werving van personeel draait het niet alleen om waar je het zegt (media), maar ook om wat je zegt (de boodschap). Bij het werven via sociale netwerksites blijkt het belangrijk om vooral de doorgroeimogelijkheden te benadrukken die de vacature biedt.

Randvoorwaarden: werksfeer, salaris, inhoud van het werk
Maar nu eerst de randvoorwaarden. Dat zijn die aspecten die het meest genoemd worden door de doelgroepen. Bij zowel gebruikers van Hyves, Myspace als LinkedIn zie je ‘werksfeer’, ‘salaris’, ‘inhoud van het werk’ en ‘uitdaging van het werk’ terugkomen als randvoorwaarden.
Wanneer werkgevers niet kunnen voldoen aan deze randvoorwaarden, worden ze überhaupt niet in overweging genomen. Want zeg nou zelf, weinigen zouden er gaan werken als daar geen passende financiële beloning tegenover staat.
De recruitmentsite of het ‘werken bij’-gedeelte van de bedrijfssite moet voldoende, concrete informatie over deze onderwerpen bevatten. Denk hierbij naast het geven van beschrijvingen, ook aan salarisindicaties, geschreven testimonials en filmpjes (zie bijvoorbeeld de website van Universitair Medisch Centrum Utrecht).

Trigger voor andere baan: doorgroeimogelijkheden
In de werving probeer je deze potentiële kandidaat zover te krijgen, dat hij of zij gaat solliciteren. Bij dit ‘triggeren’ van je arbeidspotentieel kun je gebruik maken van beweegmotieven. Dat zijn die aspecten waar een bepaalde doelgroep (in dit geval de gebruikers van een specifieke netwerksite) duidelijk verschillen van de Nederlandse beroepsbevolking (zie schema).
Doorgroeimogelijkheden blijken voor alle gebruikers van sociale netwerksites zo’n beweegmotief te zijn. Alle groepen willen meer dan gemiddeld verder komen in hun loopbaan. Recruiters kunnen hierop inspelen door in de werving juist de nadruk te leggen op de mogelijkheden om carrière te maken.








































Redenen om voor een (nieuwe) werkgever te kiezen
Hyves-gebruikers Myspace-gebruikers LinkedIn-gebruikers
Doorgroeimogelijkheden Makkelijk te bereiken Salaris
  Doorgroeimogelijkheden Uitdaging van het werk
  Mogelijkheid om parttime te werken Doorgroeimogelijkheden
  Aansprekende producten/diensten Aansluiting vinden bij persoonlijke idealen
    Aansprekende producten/diensten
    Internationaal

LinkedIn-ers gaan voor salaris en uitdaging
Financiële motieven zien we vooral bij LinkedIn-ers terugkomen. Na verdere analyses blijken zij ook gevoeliger zijn voor andere (masculiene) daarbij passende arbeidsvoorwaarden; zoals een auto van de zaak, een winstdelingsregeling en opties/aandelen. Dus naast een aantrekkelijke baan is het vooral belangrijk om ook naar financiële extraatjes te verwijzen als je een LinkedIn-er benadert.

Houd het vooral persoonlijk!
Zoals Intelligence Group al eerder heeft laten zien, staan veel deelnemers van Hyves best positief tegenover werkgevers die contact met hen opnemen. Vooral mails van vrienden met daarin een interessante vacature blijken ze vaak te openen.
Het is belangrijk voor werkgevers om er rekening mee te houden dat Hyves een vriendennetwerk is en geen netwerk met een zakelijk doel zoals LinkedIn. Persoonlijk blijkt hierbij het toverwoord.

Dont's bij Hyves in woorden van de online netwerkers zelf:
“Een doorstuurmail zenden naar bijna iedereen die lid is van Hyves. Heel onpersoonlijk hierdoor.”
“Bellen zonder eerst een mailing te sturen.”
“Door een zogenaamde ‘krabbel’ aan mij achter te laten die iedereen kan lezen.”
“Door een joviale, niet op de persoon gerichte, boodschap te sturen.”


Om de doelgroep te ‘triggeren’ is het zeker van belang om rekening te houden met de beweegmotieven, zoals doorgroeimogelijkheden, maar nog belangrijker is het om het vooral persoonlijk te houden.

Lees ook:
LinkedIn-ers staan vaker open voor een andere baan (Marlies Rosenbrand in Personeelslog).

Marlies Rosenbrand werkt als arbeidsmarktanalist bij Intelligence Group, een onderzoeks- en adviesbureau gespecialiseerd in arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 456 exclusieve vakartikelen en 286 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?