Wie vanuit het Haagse Centraal Station loopt naar het gebouw van VNO NCW, de SER, of van het ministerie van Economische Zaken kan er niet omheen: de opvallende arbeidsmarktcampagne van advocatenkantoor Pels Rijcken. Met zijn 'De jonge meesters'-campagne doet de landsadvocaat volop mee in de strijd om de beste juristen van de nieuwe generatie.
Wie vanuit het Haagse Centraal Station loopt naar het gebouw van VNO NCW, de SER, of dat van het ministerie van Economische Zaken kan er niet omheen: de opvallende arbeidsmarktcampagne van advocatenkantoor Pels Rijcken.
Met zijn 'De jonge meesters'-campagne doet Pels Rijcken volop mee in de strijd om de beste juristen van de nieuwe generatie.
Pels Rijcken is landsadvocaat. Dat betekent dat het kantoor in de rechtszaal de rijksoverheid vertegenwoordigt. Al noemt Pels Rijcken zijn belangrijkste cliënt liever “de Staat”. Maar ook zo’n sjiek Haags kantoor moet vechten om juridisch talent.
De jonge meesters
Het nieuwe kantoor aan de Bezuidenhoutseweg staat daarom helemaal in het teken van de arbeidsmarktcampagne die het bureau voert om de beste starters aan zich te binden. Geïnspireerd op Rembrandts schilderij De Staalmeesters zien we “De jonge meesters van Pels Rijcken”.
De traditionele setting bedriegt, want via een QR-code komen belangstellenden terecht op de recruitmentsite waar het ‘schilderij’ in een video tot leven komt.
Echte procespraktijk
“We hebben heel veel positieve reacties op onze campagne. Van voorbijgangers, maar ook van de studenten om wie het ons is te doen. Ze zien ons pand of komen onze advertenties tegen in de juridische vakbladen”, zegt recruiter Robin Funnekotter.
De campagne laat zich inspireren door oude meesters als Rembrandt (niet alleen met De Staalmeesters, maar ook met Het Joodse bruidje) en Vermeer (Het Melkmeisje).
“De campagne refereert aan de traditie van ons kantoor met een link naar het nieuwe, het innovatieve. Met een moderne kwinkslag laten ze zien dat we met een echte procespraktijk midden in de maatschappij staan.”
Geen echte meesters
Toen we de campagne-outfit van het advocatenkantoor zagen, waren we verrast dat een werkgever op deze manier zijn werknemers vereeuwigt. Maar in dat opzicht stelt de campagne teleur.
“Het zijn geen medewerkers van ons kantoor, maar modellen. We hebben ze wel zo gekozen dat zij bij ons hadden kunnen werken”, helpt Funnekotter ons uit de droom. “Want als iemand onverhoopt van werkgever wisselt, maken we het onszelf lastig als het gaat om zo’n prominent gezicht.”