Agile werken is aan een opmars bezig, vooral nu organisaties steeds sneller moeten reageren op veranderingen waar klanten om vragen. Het idee om de klant centraal te stelen en van daaruit flexibele projecten in te richten begon in de IT, maar verspreidt zich nu razendsnel. HR kan daar niet bij achterblijven, want inflexibele HR-instrumenten passen niet zo makkelijk bij een organisatie die steeds wendbaarder moet zijn. In dit uitgebreide overzicht geeft Personeelsnet aan hoe HR bij kan dragen aan de ontwikkelingen van een Agile werkcultuur.
Agile werken heeft zich bewezen in de software-industrie. Het werkt daar goed om grote projecten in stukjes te hakken, met steeds een eigen deadline, die door wisselende teams worden uitgevoerd. De grote gemene deler is, dat ze daarbij steeds feedback vragen van de klant en eindgebruiker. Van deze Agile werkpraktijk, blijken ook organisaties te kunnen profiteren die geen software bouwen.
Het Agile Manifesto
Hoewel we er nu dus veel over horen, stamt het oorspronkelijke idee van Agile werken alweer uit 2001. Toen werd door een aantal belangrijke software-ontwikkelaars het Agile Manifesto gepubliceerd, dat nu nog steeds online staat. In dit manifest leggen de auteurs de principes uit:
Principes van Agile werken |
|
Dit is belangrijker |
dan dit |
Mensen en interactie |
Processen en instrumenten |
Product of dienst dat goed werkt |
Uitgebreide documentatie en uitleg |
Klant werkt mee en geeft feedback |
Onderhandelingen over contracten en voorwaarden |
Reageren op veranderingen |
Het plan blijven volgen |
Nieuwe ontwikkelingen maken Agile werken nodig
Agile werken neemt de laatste jaren een vlucht. Want organisaties krijgen vaker te maken met verstoring van hun markt en werkterrein doordat nieuwkomers of concurrenten gebruik maken van nieuwe technologie. Bedrijven reageren daar vaak op door ook te investeren in een ‘digitale transformatie’. Zo ontdekken zij dat ze wendbaar moeten zijn en dat Agile werken de invoering van nieuwe technologie beter behapbaar maakt. En dat het ook werkt bij bredere organisatievraagstukken.
Agile werken is dan uitgegroeid tot een organisatiemodel als ‘doorgaande reis’, waarbij geen eindige prestatie het doel is. De focus verschuift van winst maken naar het tevreden stellen van blije klanten.
Drie wetten van Agile werken
Want volgens managementgoeroe Stephen Denning moet de focus van organisaties niet gericht zijn op geld verdienen, maar op blije klanten. Dat is profijtelijk, omdat bedrijven die zich richten op klanttevredenheid in de praktijk juist meer winst maken.
Denning beschrijft in zijn managementboek The Age of Agile drie wetten van Agile organisaties:
3 wetten van Agile werken |
|
|
|
HR-beleid moet wendbare werkcultuur ondersteunen
Agile teams organiseren zich zelfstandig om verschillende deelproducten op te leveren. Ze werken daarvoor in 'sprints' of korte tijdvakken met wisselende deskundigen, testen vervolgens het resultaat en verwerken de feedback van de klant en andere teamleden. Als het proces volgens dit ideaal wordt ingericht, verloopt het sneller en voldoet het beter aan de behoeften van afnemers.
In een organisatie met steeds lossere verbanden en wisselende teams, moet de dienstverlening van HR ook op de schop. Zo moeten zaken als personeelsbeoordeling, het functiegebouw en loopbaanontwikkeling de Agile werkcultuur natuurlijk ondersteunen en niet in de weg zitten. Ook HR zal dus moeten ‘omdenken’ om te bepalen of het strategische personeelsbeleid wel omvattend en flexibel genoeg is en of het nog past bij een organisatie die zich steeds sneller moet omvormen.
Hoe kan HR Agile werken ondersteunen?
We lezen de laatste tijd veel over ‘Agile’, maar opvallend is dat er nog maar weinig theorieën zijn ontwikkeld over de rol van HR voor de ondersteuning van de Agile werkcultuur, schrijft organisatieadviseur Jeff Gothelf in de Harvard Business Review.
Zo werkt Agile met korte cycli, regelmatige feedback en koerswijzigingen aan de hand van ervaringen in het werkproces. Maar HR werkt meestal nog met jaarplannen en evalueert die op zijn best per kwartaal, maar meestal ook pas aan het eind van het jaar. In een wendbare organisatie moet HR nog steeds dezelfde diensten leveren die het altijd biedt (zoals recruitment, talentontwikkeling, opleidingen) maar dan op een manier die beter inspeelt op de voortdurende veranderingen in de cultuur en werkstijl van de organisatie.
Woorden alleen maken HR-beleid niet Agile
Gothelf beschrijft de praktijksituatie bij een grote bank, waarin iedereen weliswaar de bewoordingen van Agile gebruikte, zoals samenwerking, klantgerichtheid, teamcultuur en continue verbetering. Maar de personeelsinstrumenten bleken daar totaal niet op aangepast.
Zo werd het personeel nog steeds afgerekend op individuele prestaties, het halen van deadlines en het voldoen aan cijfermatige doelstellingen (al dan niet bewezen). Terwijl Agile HR gericht moet zijn op de inzet van de juiste mensen om nieuwe processen uit te voeren en bij te slijpen.
Agile werken gaat om mensen met de juiste instelling
Hoe het anders moet bewijst ING-bank, waar het HR-beleid drastisch is veranderd. De bank moet blijven veranderen vanwege steeds nieuwere technologie, maar vooral omdat de klant om verandering vraagt. Elke medewerker op het hoofdkantoor werd daarom opnieuw beoordeeld, waarbij vier van de tien is herplaatst of bij de bank moest vertrekken. Veel van hen beschikten wel over de juiste vaardigheden, maar misten de klantgerichte instelling om in een onzekere situatie te zoeken naar nieuwe en betere manieren om de gewenste service te leveren.
Het HR-team speelde een belangrijke rol in het begrijpen en vertalen van die mindset en hoe die het beste kon worden vastgesteld. Op basis daarvan werd besloten welke personeelsleden de juiste instelling hadden, wie daarin kon worden getraind en wie uiteindelijk niet kon blijven.
Dit kan HR doen om Agile werken te ondersteunen
Zoals vermeld, kent Agile werken geen einddoel, maar is het een voortdurend proces van verbeteringen die tevreden klanten opleveren, zowel extern als intern. Gothelf adviseert HR-afdelingen om te leren van organisaties die al Agile werken. De top van ING is daarvoor bijvoorbeeld op bezoek gegaan bij wendbare organisaties als Netflix en Spotify, maar dat is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd.
Maar een kernpunt van hoe HR daar werkt, kan elke HR-afdeling wel invoeren. Laat HR iedere twee weken terugkijken naar de eigen prestaties en de impact die is gemaakt op de klant. Vraag altijd feedback en leer daarvan. Stel de uitvoering van taken en instrumenten bij aan de hand van de opgedane ervaringen. Dat hoeven per keer echt geen grote stappen te zijn, maar bijvoorbeeld wel het toevoegen van een specifieke vraag bij de werving van kandidaten, als blijkt dat die vraag in een recruitmentprocedure goed heeft gewerkt. Het hoeft allemaal niet ineens, maar zorg dat er volop ruimte is voor nieuwe ideeën en experimenten.
Agile werken voor HR: praktisch en strategisch
Om de wendbare organisatie te ondersteunen, kan de HR-afdeling Agile werken benutten als praktische en als strategische benadering.
Agile HR in de praktijk |
|
|
|
|
Agile HR als strategie |
|
|
|
|
|
MIS NIKS: Abonneer je op de gratis Personeelsnet-nieuwsbrief