Personeel vasthouden met het behoudbureau?

Werkgevers weten van gekkigheid niet meer wat ze moeten doen om personeel te werven en te behouden. Zo lokt een ICT-bedrijf medewerkers met een sabbatical. Zou je die ook mogen opnemen voordat je daar in een nieuwe baan begint? De krapte op de arbeidsmarkt is verzekeraar Centraal Beheer ook opgevallen. In een persbericht doet Centraal Beheer verslag van een arbeidsvoorwaarden-onderzoek dat het bedrijf heeft gedaan onder 800 grote ondernemingen. De verzekeraar voorziet twee trends: de loyaliteitsbonus en het behoudbureau. Niet dat bedrijven hiermee al werken, maar Centraal Beheer zag deze zelf als mogelijke oplossingen en heeft bedrijven gevraagd of ze daar wat inzien. "Ja hoor, dat kan best wat zijn", aldus 75% van de ondervraagde bedrijven. En zo hebben we ineens twee nieuwe trends, zonder dat Centraal Beheer ons duidelijk maakt wat eronder wordt verstaan of hoe deze de krapte op de arbeidsmarkt oplossen. Over de loyaliteitsbonus meldt het persbericht: "De krapte op de arbeidsmarkt dwingt werkgevers steeds vaker om arbeidsvoorwaarden te vinden om personeel langer aan zich te binden. Hoe loyaler aan de werkgever, hoe hoger een bonus oploopt." Medewerkers die we gisteren nog vastgeroest vonden, moeten we nu ineens met een bonus belonen? Even onduidelijk is Centraal Beheer over de behoudbureaus: "Naast uitzendbureaus zullen binnenkort ook behoudbureaus van start gaan om werkgevers te helpen personeel aan zich te blijven binden." De laatste TV-commercial van Centraal Beheer speelt zich af in de gevangenis. Bedoelt Apeldoorn dit soms met een behoudbureau?

Werkgevers weten van gekkigheid niet meer wat ze moeten doen om personeel te werven en te behouden. Zo lokt een ICT-bedrijf medewerkers met een sabbatical. Zou je die ook mogen opnemen voordat je daar in een nieuwe baan begint?

De krapte op de arbeidsmarkt is verzekeraar Centraal Beheer ook opgevallen. In een persbericht doet Centraal Beheer verslag van een arbeidsvoorwaarden-onderzoek dat het bedrijf heeft gedaan onder 800 grote ondernemingen. De verzekeraar voorziet twee trends: de loyaliteitsbonus en het behoudbureau.
Niet dat bedrijven hiermee al werken, maar Centraal Beheer zag deze zelf als mogelijke oplossingen en heeft bedrijven gevraagd of ze daar wat inzien. "Ja hoor, dat kan best wat zijn", aldus 75% van de ondervraagde bedrijven. En zo hebben we ineens twee nieuwe trends, zonder dat Centraal Beheer ons duidelijk maakt wat eronder wordt verstaan of hoe deze de krapte op de arbeidsmarkt oplossen.

Over de loyaliteitsbonus meldt het persbericht: "De krapte op de arbeidsmarkt dwingt werkgevers steeds vaker om arbeidsvoorwaarden te vinden om personeel langer aan zich te binden. Hoe loyaler aan de werkgever, hoe hoger een bonus oploopt." Medewerkers die we gisteren nog vastgeroest vonden, moeten we nu ineens met een bonus belonen?
Even onduidelijk is Centraal Beheer over de behoudbureaus: "Naast uitzendbureaus zullen binnenkort ook behoudbureaus van start gaan om werkgevers te helpen personeel aan zich te blijven binden."
De laatste TV-commercial van Centraal Beheer speelt zich af in de gevangenis. Bedoelt Apeldoorn dit soms met een behoudbureau?

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 456 exclusieve vakartikelen en 286 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?