Professional leert meer van feedback door klanten

Als HR-professional adviseer je management en medewerkers voortdurend over wat ze zouden moeten doen. Dan is het goed om je geregeld af te vragen of je het zelf wel goed doet. Dat kan door feedback te vragen aan collega’s. Maar feedback van klanten, netwerkgroepen en leveranciers blijkt effectiever

Want externe relaties in het feedbackproces betrekken, vergroot het effect van de feedback. Het geeft een realistischer en completer beeld, dan feedback van naaste collega’s en het ondervangt zelfoverschatting en zelfonderschatting. Dit stelt Feedback4Professionals, dat een website exploiteert waarmee gestructureerd feedback gevraagd kan worden. Het bedrijf maakte een analyse van de feedback aan ruim duizend professionals.

Feedback van klanten is effectiever
Terugkoppeling van collega’s is waardevol. Maar het is verstandig om dit aan te vullen met feedback van in- en externe relaties. Dat zijn bijvoorbeeld klanten, netwerken, leveranciers, maar ook familie en vrienden. Het voordeel van feedback van een externe partij is, dat het je bewuster maakt: het bevestigt of ontkracht datgene wat je misschien al vaker gehoord hebt. Bovendien blijken professionals die positieve feedback ontvangen van een klant, eerder bereid om net die extra stap te zetten.

Feedback van klanten blijkt daarmee het effectiefst. Klanten kunnen feedback geven op specifieke situaties tussen klant en professional. Bovendien wordt feedback van klanten eerder als waarheid aangenomen en worden verbeterpunten sneller opgepakt. Feedback van een collega wordt immers gemakkelijker weerlegd dan feedback van een klant.

Feedback moet je wel vragen
Uit zichzelf geven klanten meestal geen feedback over het functioneren van de professional. Door ze te betrekken in het feedbackproces komen eerder de persoonsspecifieke en positieve punten boven tafel.

Een ander bijkomend voordeel is dat een gesprek met de klant ontstaat. Hierdoor is er meer gelegenheid voor relatiemanagement en krijgt de professional de kans om de klant bekend te maken met andere diensten. Bovendien wordt de betrokkenheid van de medewerker naar de klant groter en wordt de gunfactor aanzienlijk vergroot.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?