PwC gaat nieuwe HR-adviseurs accountancy leren
Adviesbureau gaat procedures en HR-beleid stroomlijnen.
Accountants- en advieskantoor PricewaterhouseCoopers (PwC) gaat in Groot Brittannië de komende drie jaar 15 procent van de HR-banen schrappen. De afslanking is onderdeel van een veranderingstraject om de HR-functie efficiënter te maken. Nieuwe HR-adviseurs moeten bovendien eerst meer kennis vergaren van het werkterrein van het adviesbedrijf: de accountancy. Dat meldt het Britse HR-vakblad
Personnel Today.
Tot vorig jaar had PwC in Engeland bij elk van de drie organisatieonderdelen (accountancy, belastingen en advisering) een eigen HR-afdeling. Iedere afdeling had eigen werkwijzen en HR-beleid. Hierdoor is er overlap van HR-taken ontstaan binnen het bedrijf.
De komende jaren gaat er een efficiencyslag plaatsvinden en worden HR-processen beter geautomatiseerd. De bedoeling is dat de HR-taken volledig worden opgenomen in overige bedrijfsprocessen.
Graduate programma
PwC denkt erover om een
graduate programma op te zetten voor aankomende HR-professionals. Die krijgen eerst een accountancytraining, voordat ze aan het werk mogen bij de HR-afdeling. Zo moeten ze meer gevoel krijgen voor het werk waar PwC zijn geld mee verdient. Ook kan het later in de carrière de mobiliteit naar andere werkgebieden bevorderen.