Recruiters gaan in 2013 vernieuwen, maar richten zich daarbij vooral op praktische zaken, zoals het inzetten van social media en het verbeteren van de recruitmentsite. Strategische punten staan lager op het wensenlijstje.
Dit blijkt uit een tussentijds resultaat van het onderzoek ‘Recruitment kengetallen 2013’ van Intelligence Group, waaraan tot nu toe meer dan 100 recruiters en recruitmentmanagers hebben deelgenomen. Tot en met 5 februari 2013 kunnen recruiters nog deelnemen aan dit onderzoek via www.recruitmentscan.nl.
Top 10 focuspunten
Social media zijn veruit de belangrijkste focus van recruitment, zoals blijkt uit de top 10. Dit wordt op afstand gevolgd door het verbeteren van het employer brand en van de recruitmentsite. Op plaats vier en vijf komen respectievelijk het verbeteren van de interne organisatie en het verkrijgen van kennis over de arbeidsmarkt terug.
Focus van recruiters |
% |
Social media |
68% |
Het verbeteren van het employer brand/werkgeversimago |
55% |
Verbeteren recruitmentsite |
53% |
Het verbeteren van de interne organisatie |
43% |
Het verkrijgen van (meer) kennis over de (doelgroepen op de) arbeidsmarkt |
42% |
Het behouden van personeel |
34% |
Sourcing |
33% |
Kostenreductie |
31% |
Meer integratie met doorstroom en uitstroom |
24% |
Flexibilisering van de organisatie |
20% |
Daarnaast is opvallend dat slechts een derde van de recruiters aangeeft dat behoud van personeel een speerpunt is binnen hun organisatie voor 2013. Dit terwijl binden en boeien in andere jaren vaak tot de belangrijkste speerpunten behoorde.
Focus ligt op praktische aspecten
Strategische aspecten zijn voor recruiters relatief minder van belang in 2013 dan de meer praktische invulling van het bak. ‘Opvallend is dat de focus vooral op hele praktische zaken ligt, zoals social media en de recruitmentsite, en minder op strategische punten als flexibilisering, internationale recruitment en RPO’, aldus Geert-Jan Waasdorp, projectleider ‘Recruiment kengetallen 2013’.
Waasdorp ziet verder dat het vakgebied aan het vernieuwen is en dat recruitment intelligence daarbij steeds belangrijker wordt.