De grote algemene vacaturesites krijgen niet alleen te maken met concurrentie van Microsoft en Google, maar hebben ook steeds meer te duchten van kleine, gespecialiseerde sites. CareerJournal van The Wall Street Journal heeft hierover een interessant artikel gepubliceerd. Ter illustratie van de trend in de Verenigde Staten beschrijft CareerJournal dat de grote algemene vacaturesite Monster het aantal bezoekers met 20% zag terug lopen, terwijl gespecialiseerde sites met vacatures juist hun bezoek met tientallen procenten zagen toenemen. Kandidaten zoeken hun heil bij andere sites. Maar ook recruiters kiezen er steeds vaker voor om vacatures alleen te publiceren via niche-sites. Waarom eigenlijk? Soorten en maten Niche-sites met vacatures zijn er in allerlei soorten en maten, bijvoorbeeld: - gespecialiseerde vacaturesites - sites over specifieke beroepen of branches die naast nieuws, achtergrondinformatie en/of opinies ook vacatures bieden (ook vakmatige weblogs reken ik hiertoe) - regionale sites. Deze verschillen zijn relevant, omdat sommige sterke punten van niche-sites niet voor alle sites gelden. Kandidaat-perspectief Niche-sites zijn om verschillende redenen interessant voor kandidaten: - Binnen grote, algemene vacaturesites kost het relatief veel moeite om de relevante vacatures te selecteren. - In een krappe arbeidsmarkt CV's achterlaten bij grote, algemene vacaturesites kan betekenen dat de kandidaat veel wordt benaderd door recruiters die niet de relevante banen beschikbaar hebben. Bij een niche-site een CV achterlaten, maakt dat de kandidaat eerder wordt benaderd door een recruiter die de branche kent met een relevant aanbod. - Een kandidaat kan een vaksite met branche-informatie gewoon tijdens werktijd bijhouden (en interessante vacatures tegen komen). - Bedrijven die adverteren bij een vaksite, weten vaak precies welke vaardigheden zij zoeken en welke kandidaten daarbij passen. Recruiter-perspectief Ook voor recruiters gelden vergelijkbare redenen om niche-sites te gebruiken: - Allereerst willen recruiters adverteren op sites waar geschikte kandidaten zijn. - Bezoekers van niche-sites houden hun vak bij en zijn daarom interessant voor werkgevers. Bovendien kunnen op deze manier kandidaten die niet actief op zoek zijn naar een andere baan, belangstelling krijgen voor een overstap. - Tussen de sollicitanten die via een algemene vacaturesite binnenkomen, zitten veel ongekwalificeerde kandidaten (mensen met weinig ervaring, bijvoorbeeld om ze hun loopbaan een andere wending willen geven). Dat betekent dat veel tijd nodig is om de relevante kandidaten eruit te filteren en de anderen af te wijzen. Geen nadelen? Zijn er geen nadelen te bedenken voor het gebruik van niche-sites? Natuurlijk zijn die er ook. Ik beperk me tot de nadelen waarmee een recruiter te maken kan krijgen: - Per soort vacature moet de recruiter bekijken welke niche-site daarvoor geschikt is. - Het bijhouden en selecteren van niche-sites betekent extra werk; en adverteren via bulk-contracten zal minder vaak mogelijk zijn. - De niche-sites zullen niet altijd dezelfde kwaliteit kunnen leveren om het plaatsingsproces te faciliteren als de grote, vacaturesites die hierin zijn gespecialiseerd.
De grote algemene vacaturesites krijgen niet alleen te maken met concurrentie van Microsoft en Google, maar hebben ook steeds meer te duchten van kleine, gespecialiseerde sites. CareerJournal van The Wall Street Journal heeft hierover een interessant artikel gepubliceerd.
Ter illustratie van de trend in de Verenigde Staten beschrijft CareerJournal dat de grote algemene vacaturesite Monster het aantal bezoekers met 20% zag terug lopen, terwijl gespecialiseerde sites met vacatures juist hun bezoek met tientallen procenten zagen toenemen. Kandidaten zoeken hun heil bij andere sites. Maar ook recruiters kiezen er steeds vaker voor om vacatures alleen te publiceren via niche-sites. Waarom eigenlijk?
Soorten en maten
Niche-sites met vacatures zijn er in allerlei soorten en maten, bijvoorbeeld:
- gespecialiseerde vacaturesites
- sites over specifieke beroepen of branches die naast nieuws, achtergrondinformatie en/of opinies ook vacatures bieden (ook vakmatige weblogs reken ik hiertoe)
- regionale sites.
Deze verschillen zijn relevant, omdat sommige sterke punten van niche-sites niet voor alle sites gelden.
Kandidaat-perspectief
Niche-sites zijn om verschillende redenen interessant voor kandidaten:
- Binnen grote, algemene vacaturesites kost het relatief veel moeite om de relevante vacatures te selecteren.
- In een krappe arbeidsmarkt CV's achterlaten bij grote, algemene vacaturesites kan betekenen dat de kandidaat veel wordt benaderd door recruiters die niet de relevante banen beschikbaar hebben. Bij een niche-site een CV achterlaten, maakt dat de kandidaat eerder wordt benaderd door een recruiter die de branche kent met een relevant aanbod.
- Een kandidaat kan een vaksite met branche-informatie gewoon tijdens werktijd bijhouden (en interessante vacatures tegen komen).
- Bedrijven die adverteren bij een vaksite, weten vaak precies welke vaardigheden zij zoeken en welke kandidaten daarbij passen.
Recruiter-perspectief
Ook voor recruiters gelden vergelijkbare redenen om niche-sites te gebruiken:
- Allereerst willen recruiters adverteren op sites waar geschikte kandidaten zijn.
- Bezoekers van niche-sites houden hun vak bij en zijn daarom interessant voor werkgevers. Bovendien kunnen op deze manier kandidaten die niet actief op zoek zijn naar een andere baan, belangstelling krijgen voor een overstap.
- Tussen de sollicitanten die via een algemene vacaturesite binnenkomen, zitten veel ongekwalificeerde kandidaten (mensen met weinig ervaring, bijvoorbeeld om ze hun loopbaan een andere wending willen geven). Dat betekent dat veel tijd nodig is om de relevante kandidaten eruit te filteren en de anderen af te wijzen.
Geen nadelen?
Zijn er geen nadelen te bedenken voor het gebruik van niche-sites? Natuurlijk zijn die er ook. Ik beperk me tot de nadelen waarmee een recruiter te maken kan krijgen:
- Per soort vacature moet de recruiter bekijken welke niche-site daarvoor geschikt is.
- Het bijhouden en selecteren van niche-sites betekent extra werk; en adverteren via bulk-contracten zal minder vaak mogelijk zijn.
- De niche-sites zullen niet altijd dezelfde kwaliteit kunnen leveren om het plaatsingsproces te faciliteren als de grote, vacaturesites die hierin zijn gespecialiseerd.