Meevechten in een keiharde overnamestrijd tussen een Nederlands bedrijf en een buitenlandse concurrent, je oranje-gevoel insturen om bier te mogen tappen tijdens de Olympische Spelen of tot je voordeur gevolgd worden door een recruiter. Solliciteren wordt steeds vaker een spannende ervaring omdat de werkgever zichzelf wil onderscheiden op de arbeidsmarkt. Hierdoor vragen recruiters steeds meer van kandidaten. Een ceeveetje alleen is niet meer voldoende om uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek. Drie opmerkelijke wervingsinitiatieven in de Personeelslog-serie Recruitmentacties. Overnamegevecht tussen juristen Allereerst een oudere actie van bureau inc-21 voor de Nederlandse vestiging van het internationale advocatenkantoor Linklaters. Om topstudenten aan te trekken, heeft het bureau een interactieve game opgezet: Linklaters Calling. Onder het motto 'Karakter telt' hebben deelnemers twee weken ervaren hoe het is om topadvocaat te zijn. Ze waren de spil in een overnamegevecht tussen twee fictieve bedrijven: het Twentse Koninklijke Splendico en het Amerikaanse Vulture Capital. Dag en nacht werden deelnemers op de proef gesteld via opdrachten die ze via SMS en e-mail ontvingen. Op onverwachte momenten en met dwingende deadlines moesten ze in de game bewijzen dat zij als topjurist kunnen presteren. De actie is inmiddels afgesloten. De beste kandidaten zijn na een stage bij Linklaters New York inmiddels aan de slag gegaan in Amsterdam. Worden deze gamers straks de nieuwe Moszkowicz of Spong? Bier tappen in China Volgend jaar zomer vinden de Olympische Spelen plaats in Beijing. Bierbrouwer Heineken is inmiddels een wervingsactie gestart voor de bemensing van het Heineken Holland House, dat het verzamelpunt moet worden voor de supporters van de Nederlandse sporters. Samen met uitzendbureau Randstad zoekt de bierbrouwer hiervoor 150 mensen. Kern van de wervingsactie is de Heineken-site. Kandidaten kunnen tot 19 november via de site een “originele foto met hun oranje-gevoel” èn CV insturen. De drie leukste inzendingen zijn verzekerd van een ticket naar China. De eerste sollicitanten voor deze vakantiebanen zijn met hun oranje-foto´s al te bewonderen op de site. Volgen tot de voordeur Om schaarse senior IT-professionals binnen te halen, heeft IT-dienstverlener Ordina kandidaten tot hun voordeur thuis gevolgd. In de woonstraat van de kandidaat heeft het bedrijf eerst een mini geparkeerd met het logo van Ordina erop. Vervolgens kreeg de gewilde IT-er een groot billboard voor zijn huisdeur met de tekst dat Ordina op zoek was naar SAP-professionals. Na het billboard kreeg de kandidaat een brief dat het bedrijf graag met hem in contact wil komen. Deze actie, die toch een milde vorm van stalking is, heeft Ordina 45 nieuwe werknemers opgeleverd. En een vakprijs voor Muriël van Tuijl, de verantwoordelijke recruiter. Zij is vorige week gekozen tot de beste recruiter van 2007. Heb je een opvallende recruitmentactie opgezet of ben je er eentje tegen gekomen? Laat het Personeelslog per mail weten: personeelslog (at) gmail.com.
Meevechten in een keiharde overnamestrijd tussen een Nederlands bedrijf en een buitenlandse concurrent, je oranje-gevoel insturen om bier te mogen tappen tijdens de Olympische Spelen of tot je voordeur gevolgd worden door een recruiter.
Solliciteren wordt steeds vaker een spannende ervaring omdat de werkgever zichzelf wil onderscheiden op de arbeidsmarkt. Hierdoor vragen recruiters steeds meer van kandidaten. Een ceeveetje alleen is niet meer voldoende om uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek.
Drie opmerkelijke wervingsinitiatieven in de Personeelslog-serie Recruitmentacties.
Overnamegevecht tussen juristen
Allereerst een oudere actie van bureau inc-21 voor de Nederlandse vestiging van het internationale advocatenkantoor Linklaters. Om topstudenten aan te trekken, heeft het bureau een interactieve game opgezet: Linklaters Calling.
Onder het motto 'Karakter telt' hebben deelnemers twee weken ervaren hoe het is om topadvocaat te zijn. Ze waren de spil in een overnamegevecht tussen twee fictieve bedrijven: het Twentse Koninklijke Splendico en het Amerikaanse Vulture Capital.
Dag en nacht werden deelnemers op de proef gesteld via opdrachten die ze via SMS en e-mail ontvingen. Op onverwachte momenten en met dwingende deadlines moesten ze in de game bewijzen dat zij als topjurist kunnen presteren.
De actie is inmiddels afgesloten. De beste kandidaten zijn na een stage bij Linklaters New York inmiddels aan de slag gegaan in Amsterdam.
Worden deze gamers straks de nieuwe Moszkowicz of Spong?
Bier tappen in China
Volgend jaar zomer vinden de Olympische Spelen plaats in Beijing. Bierbrouwer Heineken is inmiddels een wervingsactie gestart voor de bemensing van het Heineken Holland House, dat het verzamelpunt moet worden voor de supporters van de Nederlandse sporters.
Samen met uitzendbureau Randstad zoekt de bierbrouwer hiervoor 150 mensen. Kern van de wervingsactie is de Heineken-site. Kandidaten kunnen tot 19 november via de site een “originele foto met hun oranje-gevoel” èn CV insturen. De drie leukste inzendingen zijn verzekerd van een ticket naar China.
De eerste sollicitanten voor deze vakantiebanen zijn met hun oranje-foto´s al te bewonderen op de site.
Volgen tot de voordeur
Om schaarse senior IT-professionals binnen te halen, heeft IT-dienstverlener Ordina kandidaten tot hun voordeur thuis gevolgd. In de woonstraat van de kandidaat heeft het bedrijf eerst een mini geparkeerd met het logo van Ordina erop. Vervolgens kreeg de gewilde IT-er een groot billboard voor zijn huisdeur met de tekst dat Ordina op zoek was naar SAP-professionals. Na het billboard kreeg de kandidaat een brief dat het bedrijf graag met hem in contact wil komen.
Deze actie, die toch een milde vorm van stalking is, heeft Ordina 45 nieuwe werknemers opgeleverd. En een vakprijs voor Muriël van Tuijl, de verantwoordelijke recruiter. Zij is vorige week gekozen tot de beste recruiter van 2007.
Heb je een opvallende recruitmentactie opgezet of ben je er eentje tegen gekomen? Laat het Personeelslog per mail weten: personeelslog (at) gmail.com.