Recruitmentsites bieden niet wat sollicitanten willen

Informatie over organisatie en arbeidsvoorwaarden ontbreekt vaak op websites.

Mensen die overwegen te solliciteren, kijken vaak op de website van het betreffende bedrijf. Daar hopen zij, naast actuele vacatures, vooral algemene gegevens te vinden over het bedrijf en informatie over de arbeidsvoorwaarden. Verder zijn ze op zoek naar een sfeerimpressie van het werk en de cultuur van de organisatie. Volgens een onderzoek van Intelligence Group, zijn dat nou net de gegevens die vaak ontbreken op de recruitmentsites van veel bedrijven.

Iets meer dan de helft (53%) van de werkgevers benut enkel het algemene gedeelte van de website om informatie over de organisatie te verschaffen, terwijl potentiële werknemers juist op zoek blijken naar iets extra’s. Tweederde van de werkgevers vermeldt nauwelijks iets over de arbeidsvoorwaarden, terwijl potentiële werknemers dit juist één van de belangrijkste redenen vinden om voor een werkgever te kiezen.

Acht van de tien werkgevers doet niet aan een sfeerimpressie van de organisatie. Volgens het onderzoek laten werkgevers zo kansen liggen, aangezien veel mensen de organisatiecultuur en de werksfeer als belangrijk element meenemen in de keuze voor een (nieuwe) baan.

Op het gebied van actualiteit van de vacatures op een website valt er ook nog veel winst te behalen. 63 Procent van de werkgevers geeft geen plaatsings- of sluitingsdatum van de vacature aan. Dit kan teleurstellingen veroorzaken als potentiële werknemers solliciteren op een vervulde vacature die niet van de website is gehaald.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 445 exclusieve vakartikelen en 302 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?