Ruim 42 procent meer personeelsadvertenties
Kranten verliezen, vacaturesites winnen aandeel advertentiemarkt.
In 2006 werden ruim 42 procent meer personeelsadvertenties geplaatst in de diverse media dan het jaar ervoor. In totaal stonden er meer dan 1,3 miljoen vacatures in dagbladen, vak- en managementbladen en op internet. Grote winnaars zijn de vacaturesites, waarop nu het merendeel van alle vacatures te vinden is. Dat meldt onderzoeksbureau Nielsen Media Research.
De tweede helft van 2006 liet met 47 procent de grootste groei zien van het aantal personeelsadvertenties. In de eerste zes maanden bedroeg de groei nog 38 procent.
De vlag kon in 2006 uit bij de vacaturesites. Want met ruim één miljoen advertenties, zijn vacaturesites volgens Nielsen Media Research veruit het meest gebruikte mediumtype in de zoektocht naar personeel.
Het aantal op internet geplaatste vacatures nam toe met 44 procent. Volgens het onderzoeksbureau kunnen alle beroepsgroepen nu gemiddeld negen van de tien relevante personeelsadvertenties op vacaturesites terugvinden. Daarmee bundelen de vacaturesites in totaal meer dan 80 procent van alle vacatures.
Kleiner aandeel dagbladen
Dagbladen profiteren ook van de groei, maar veel minder dan de totale markt: van 7 procent groei in het eerste halfjaar tot 30 procent groei in de tweede helft van 2006.
Door deze relatief lagere groei, nam het aandeel van dagbladen in arbeidsmarktcommunicatie verder af. In 2005 waren dagbladen nog goed voor 7,3 procent van het aantal personeelsadvertenties, in 2006 liep dat aandeel verder terug tot 6 procent. Gemeten naar het aantal vacatures waarvoor geadverteerd werd, hadden dagbladen een aandeel van 12,4 procent in 2006. In 2005 bedroeg dat aandeel nog 13,8 procent.
In vak- en managementbladen werden bijna 40 duizend personeelsadvertenties geplaatst, een stijging van 54 procent. In totaal werden in vakbladen 86 duizend vacatures aangeboden. Dat is een stijging van 57 procent.