Nu de zomer er aan komt, zoeken scholieren en studenten actiever naar een bijbaan. Werken in een winkel is daarbij favoriet. Ondanks pogingen van de overheid om rolpatronen te doorbreken, zoeken jongeren hun bijbaan nog volgens traditionele man/vrouw-patronen. Zo werken jonge mannen graag in een bouwmarkt of een elektronicawinkel, terwijl parfumerie- en cosmeticawinkels favoriet zijn bij vrouwen.
Dat blijkt uit onderzoek van Intelligence Group, waarbij in totaal 2.159 mensen zijn ondervraagd in 2021 en 2022. Flitsbezorger Flink is op 7 de beste nieuwkomer, online-supermarkt Picnic maakt de grootste sprong in de top tien, van 42 naar 5.
Supermarkten en bezorgdiensten
Supermarkten blijven het goed doen als aanbieders van bijbanen. Van vakkenvullen tot distributiecentra bevoorraden: de marktleiders Albert Heijn en Jumbo bieden gevarieerde mogelijkheden op elk mogelijk tijdstip in de werkweek, ideaal voor scholieren en studenten.
Maar ook bezorgdiensten hebben de wind mee. Zo is online-supermarkt Picnic de grootste stijger (van 42 naar 5), terwijl flitsbezorger Flink als nieuwkomer meteen op positie zeven staat. Ook Domino’s Pizza Nederland stijgt flink (van 50 naar 14), terwijl DHL zich handhaaft op 16.
Verschillen man-vrouw
Een vrouw die je helpt bij de bouwmarkt of een jongen die adviseert over cosmetica? Grote kans dat dit geen studenten met een bijbaan zijn, want die kiezen in hun werk voor traditionele man-vrouwberoepen.
Want als het om bijbanen gaat, kiezen vrouwen eerder voor cosmeticazaken als ICI PARIS XL, Kruidvat en Douglas. Winkels zoals Gamma en Media Markt zijn qua bijbaan vooral bij mannen in trek (hetzelfde geldt voor Apple en Coolblue). De grootste verschillen qua bijbaan zijn te zien bij de Wereldwinkel (populair bij vrouwen) en ASML (dito bij mannen). Bezorgdiensten als Picnic en Flink trekken overwegend meer mannen.
Bijbaan voor theoretisch opgeleiden
Opvallend genoeg staan ook Defensie (van 16 naar 8) en Het Rijk (van 20 naar 13) hoog genoteerd als werkgever voor een bijbaan, beide overigens vooral onder theoretisch opgeleiden. Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group: “Opvallend is dat ook Defensie en Het Rijk worden genoemd als interessante en favoriete werkgevers voor bijbanen, evenals ASML en het OM. Deze liggen minder in de lijn der verwachting, aangezien zij hooguit (betaalde) stages aanbieden.”
Er zijn wel plannen bij Defensie om werk aan te bieden voor jongeren die een tussenjaar willen. Gezien de interesse onder jongeren voor een bijbaan bij Defensie, kan het dus een interessant idee zijn om jongeren met te laten kennismaken met die organisatie.