Deze week haalt uitzendbureau Randstad ondernemer en bedrijfsgoeroe Ricardo Semler naar Nederland. Semler is bekend geworden om zijn radicale ideeën (Semco-stijl), waarbij de zeggenschap binnen het bedrijf voor een groot deel bij de werknemers ligt.
Zijn gedachtegoed maakt weliswaar nieuwsgierig, maar slechts weinig bedrijven durven het aan dit over te nemen.
Ricardo Semler is topman van het Braziliaanse bedrijf Semco. Dat de werknemers van zijn bedrijf hun eigen werktijden bepalen, daar kijken we sinds Het Nieuwe Werken niet meer van op. Maar daar blijft het niet bij.
Volgens de Semco-stijl bepalen de medewerkers ook de salarissen en kiezen zij de bedrijfsleiding. In Semlers bedrijf zijn de overleggen open voor alle medewerkers, waarbij alle aanwezigen niet alleen meepraten, maar ook meebeslissen.
Semler doet met succes - in ieder geval in zijn eigen bedrijf - een beroep op het gezonde verstand van werknemers.
Leuke dingen doen
In een persbericht waarin Randstad de komst van Semler aankondigt, juicht het uitzendbureau dat "ruim 57% van de Nederlandse werknemers de Semco-stijl wel ziet zitten".
In het persbericht is weinig over van de radicale ideeën van de ondernemer. Zijn filosofie is platgeslagen tot een top 5 die Nederlandse werknemers aanspreekt:
1. De mogelijkheid om leuke dingen te doen in je werk (spreekt 78% van de ondervraagden aan)
2. Mogelijkheid om in mijn werk om talenten te benutten (77%)
3. Met mijn talent bij kunnen dragen aan het succes van het bedrijf (74%)
4. (Mede)Verantwoordelijk zijn voor het succes van het bedrijf (69%)
5. Zelf mijn doelstellingen kunnen bepalen in mijn werk (62%).
HR-managers terughoudend
In het onderzoek heeft Randstad ook de opinie van HR-managers gevraagd. De Semco-stijl spreekt bijna 60% van de HR-managers aan, maar slechts 8% denkt dat de filosofie binnen hun eigen organisatie past.
Uitzendbureau Randstad klinkt enthousiast over de filosofie van de Braziliaanse ondernemer/goeroe.
"Ricardo Semler stimuleert zijn mensen door ze mee te laten denken met de toekomst van het bedrijf en ze inspraak te geven in de beslissingen die in het bedrijf genomen worden. Daar kunnen veel werkgevers nog best wat van leren", aldus Marjolein ten Hoonte, directeur Arbeidsmarkt Randstad Nederland.
Of het enthousiasme ook zo ver gaat dat het Randstad-concern in eigen huis kiest voor de Semco-stijl, meldt het persbericht niet.