'Smokkelen met arbeidsmarkt-imago kan niet meer'

Sociale netwerksites als Hyves hebben een “enorme invloed” op de arbeidsmarktcommunicatie. “Het beeld dat je naar buiten brengt, moet heel erg kloppen.” Dat zegt Ed Schriel van arbeidsmarktcommunicatiebureau Co Unlimited in een interview voor de site Frankwatching. Reclamemaker Ed Schriel heeft ruim twintig jaar ervaring in de arbeidsmarktcommunicatie. Hij heeft vele prijzen gewonnen, zoals onlangs een Magneet en een Accent voor de campagne Maakjijstraksnaam voor Reed Business. Social communities In Frankwatching benadrukt Schriel de grote invloed die netwerksites als Hyves hebben. “Het beeld dat je naar buiten brengt, moet heel erg kloppen. Vroeger kon je daar nog wel mee smokkelen, maar nu word je door social communities genadeloos afgestraft. Potentiële medewerkers kijken niet alleen naar wat je over jezelf vertelt, maar vooral wat er over je wordt gezegd. Dat vind ik een hele grote verandering in het vak en maakt het voor mij alleen maar leuker.”` Hierdoor is de traditionele manier van werken van de reclamemaker verandert. Schriel: “De klassieke aanpak van een briefing, debriefing, strategie, creatieve voorstellen werkt niet meer. Wij beginnen nu met interviews met een doorsnede van de mensen in het bedrijf. Op die manier leren we het bedrijf van binnenuit aanvoelen en kunnen we communiceren op een manier die klopt.” Reputatiemanagement Reputatiemanagement wordt steeds belangrijker op internet. Er wordt volop over bedrijven en merken gepraat op internet. Medewerkers en managers worden online beoordeeld. Oud-werknemers laten iedereen weten hoe het was om voor je werken. Kandidaten nagelen recruiters aan de digitale schandpaal als de sollicitatieprocedure hen niet bevalt. Via netwerksites als Hyves, maar ook via de snelle berichtenuitwisseling van Twitter wordt het nieuws breed verspreid onder mensen die elkaar kennen en die elkaar vaak op hun woord geloven. En zoekmachine Google zorgt ervoor dat alle opinies en meninkjes tot in lengte van jaren voor iedereen makkelijk te vinden zijn. Probeer straks nog maar eens personeel te vinden als de overheersende internet-opinie is, terecht of niet, dat je personeelsbeleid niet deugt.

Ed SchrielSociale netwerksites als Hyves hebben een “enorme invloed” op de arbeidsmarktcommunicatie. “Het beeld dat je naar buiten brengt, moet heel erg kloppen.” Dat zegt Ed Schriel van arbeidsmarktcommunicatiebureau Co Unlimited in een interview voor de site Frankwatching.

Reclamemaker Ed Schriel heeft ruim twintig jaar ervaring in de arbeidsmarktcommunicatie. Hij heeft vele prijzen gewonnen, zoals onlangs een Magneet en een Accent voor de campagne Maakjijstraksnaam voor Reed Business.

Social communities
In Frankwatching benadrukt Schriel de grote invloed die netwerksites als Hyves hebben. “Het beeld dat je naar buiten brengt, moet heel erg kloppen. Vroeger kon je daar nog wel mee smokkelen, maar nu word je door social communities genadeloos afgestraft. Potentiële medewerkers kijken niet alleen naar wat je over jezelf vertelt, maar vooral wat er over je wordt gezegd. Dat vind ik een hele grote verandering in het vak en maakt het voor mij alleen maar leuker.”`

Hierdoor is de traditionele manier van werken van de reclamemaker verandert. Schriel: “De klassieke aanpak van een briefing, debriefing, strategie, creatieve voorstellen werkt niet meer. Wij beginnen nu met interviews met een doorsnede van de mensen in het bedrijf. Op die manier leren we het bedrijf van binnenuit aanvoelen en kunnen we communiceren op een manier die klopt.”

Reputatiemanagement
Reputatiemanagement wordt steeds belangrijker op internet. Er wordt volop over bedrijven en merken gepraat op internet.
Medewerkers en managers worden online beoordeeld. Oud-werknemers laten iedereen weten hoe het was om voor je werken. Kandidaten nagelen recruiters aan de digitale schandpaal als de sollicitatieprocedure hen niet bevalt.
Via netwerksites als Hyves, maar ook via de snelle berichtenuitwisseling van Twitter wordt het nieuws breed verspreid onder mensen die elkaar kennen en die elkaar vaak op hun woord geloven. En zoekmachine Google zorgt ervoor dat alle opinies en meninkjes tot in lengte van jaren voor iedereen makkelijk te vinden zijn.

Probeer straks nog maar eens personeel te vinden als de overheersende internet-opinie is, terecht of niet, dat je personeelsbeleid niet deugt.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 459 exclusieve vakartikelen en 286 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?