Het is druk bij de leaseautobedrijven. Want duizenden leaserijders willen nog op de valreep profiteren van de huidige 14%-bijtellingscategorie. Omdat de milieunormen volgend jaar strenger worden, komen steeds minder auto’s in aanmerking voor lagere bijtelling. Soms is het verstandiger om een goedkopere 20%-bijteller te kiezen.
Alleen als de auto voor 1 januari 2014 op kenteken staat, profiteert de leaserijder nog voor de hele leasetermijn van de huidige bijtellingscategorie op de populairste modellen. Vanaf het nieuwe jaar ‘promoveren’ bijna alle gewilde automodellen van het moment namelijk naar het 20%-tarief.
Lage bijtelling, maar hoge wegenbelasting
De Volvo V40 is nu de meest bestelde leaseauto, blijkt uit de kwartaalcijfers van LeasePlan Nederland. Ook wachten nog veel leaserijders op hun hybride Mitsubishi Outlander en Volvo V60. Deze auto’s hebben nu nog 0% bijtelling, maar vallen per 1 januari onder de 7%-categorie.
LeasePlan merkt dat zakelijke rijders minder trouw zijn aan hun merk. De leasemaatschappij verwacht dat de top 10 met populaire leaseauto’s de komende periode drastisch wordt opgeschud. ‘Op dit moment kiest één op de vijf leaserijders voor de populaire stationwagen met 14% bijtelling. Maar straks zijn er nog maar twee modellen beschikbaar in die categorie. Wij vermoeden dat de leaserijder ook dan voor zijn portemonnee kiest’.
Liever goedkopere auto met 20% bijtelling
Leaserijders die nu een auto mogen uitkiezen, doen er verstandig aan om zich nauwlettend te laten informeren over de alternatieven. Want 7 of 14 procent bijtellen over een heel dure auto, kan duurder uitpakken dan 20 procent over een auto met een lagere catalogusprijs.
Zo kan ook een auto met 20% bijtelling, bijvoorbeeld de Skoda Octavia Combi, een interessante optie zijn. De lagere fiscale waarde compenseert dan volgens LeasePlan in dit geval de hogere bijtelling.