Steeds meer concurrentie voor papieren CV

Heeft het papieren CV zijn langste tijd gehad, nu er steeds meer moderne alternatieven beschikbaar komen? Hoe lang kunnen recruiters nog de internet- en video-CV's negeren? Kandidaten krijgen steeds meer mogelijkheden om zich te presenteren aan werkgevers. Vijf alternatieven Enkele voorbeelden van alternatieven voor het traditionele, papieren CV: de eigen website: tegenwoordig steeds vaker in de vorm van een weblog waarin een kandidaat zijn kennis in de praktijk demonstreert een profiel via een netwerksite: LinkedIn is het voorbeeld van een site die hiervoor vaak wordt gebruikt. Kandidaten kunnen zich door (oud-)collega's laten aanbevelen en kunnen aan werkgevers laten zien hoe interessant hun CV èn hun professionele netwerk is een CV via een CV-site: hierbij kan het gaan om CV's die werkzoekenden achterlaten bij vacaturesites. Geavanceerder is een presentatie via VisualCV waar kandidaten een CV kunnen maken met tekst, audio, video, foto's en een portfolio van hun beste werk een audio-CV dat kandidaten laagdrempelig via de telefoon kunnen inspreken, bijvoorbeeld via Audio Résumé een video-CV dat wordt verspreid via een gespecialiseerde CV-site als Videoboard, het eigen profiel bij Hyves of gewoon via YouTube. Personal branding De mogelijkheden zijn er. En in het tijdperk van 'personal branding' maken steeds meer sollicitanten hier gebruik van. Maar zijn recruiters, hrm-ers en leidinggevenden er ook klaar voor? Of reageren zij alleen door deze kandidaten te verwijzen naar een standaard-sollicitatieformulier?

Een uitgebreide CV-presentatie via VisualCVHeeft het papieren CV zijn langste tijd gehad, nu er steeds meer moderne alternatieven beschikbaar komen? Hoe lang kunnen recruiters nog de internet- en video-CV's negeren?

Kandidaten krijgen steeds meer mogelijkheden om zich te presenteren aan werkgevers.

Vijf alternatieven
Enkele voorbeelden van alternatieven voor het traditionele, papieren CV:

  • de eigen website: tegenwoordig steeds vaker in de vorm van een weblog waarin een kandidaat zijn kennis in de praktijk demonstreert

  • een profiel via een netwerksite: LinkedIn is het voorbeeld van een site die hiervoor vaak wordt gebruikt. Kandidaten kunnen zich door (oud-)collega's laten aanbevelen en kunnen aan werkgevers laten zien hoe interessant hun CV èn hun professionele netwerk is

  • een CV via een CV-site: hierbij kan het gaan om CV's die werkzoekenden achterlaten bij vacaturesites. Geavanceerder is een presentatie via VisualCV waar kandidaten een CV kunnen maken met tekst, audio, video, foto's en een portfolio van hun beste werk

  • een audio-CV dat kandidaten laagdrempelig via de telefoon kunnen inspreken, bijvoorbeeld via Audio Résumé

  • een video-CV dat wordt verspreid via een gespecialiseerde CV-site als Videoboard, het eigen profiel bij Hyves of gewoon via YouTube.
  • Personal branding
    De mogelijkheden zijn er. En in het tijdperk van 'personal branding' maken steeds meer sollicitanten hier gebruik van. Maar zijn recruiters, hrm-ers en leidinggevenden er ook klaar voor? Of reageren zij alleen door deze kandidaten te verwijzen naar een standaard-sollicitatieformulier?

    Doorsturen:

    Neem een abonnement en download 459 exclusieve vakartikelen en 286 actuele HR-instrumenten!

    Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?