Talentpools, relatiemanagement en ambassadeurs zijn dé aangewezen manieren binnen campus recruitment om pas afgestudeerde studenten te werven. Verder zijn authenticiteit en het aangaan van relaties belangrijke trends op het gebied van campus recruitment.
Dit blijkt uit de Monitor Arbeidsmarktonderzoek 2012 van Make a Move, uitgevoerd door onderzoeks- en adviesbureau Intelligence Group onder 999 academische studenten.
Wanneer studenten zich beginnen te oriënteren op de arbeidsmarkt maken ze vooral gebruik van hun eigen netwerk en bekenden in hun omgeving. Dit zijn voornamelijk studie- en huisgenoten en familie. Ook het social media netwerk krijgt hierin een steeds grotere rol. Werkgevers die hun eigen personeel, of campus recruiters inzetten als ambassadeurs moeten proberen een persoonlijke relatie op te bouwen met studenten om deel uit te makenvan hun (social) netwerk.
Oriëntatiebronnen 2012
Bekenden/netwerken/relaties 71%
Internet: bedrijvensite 66%
Beurzen/carrièreweken/evenementen 60%
Internet: vacaturesite 55%
(In)direct contact met bedrijven 50%
Talentpools zijn populair
Dat relatiemanagement belangrijk is voor het werven van pas afgestudeerd talent, blijkt uit de aanhoudende populariteit van talentpools. Meer dan 60 procent van de studenten wil opgenomen worden in een talentpool en nog eens 31 procent wil dat misschien. Reden voor deze populariteit is dat studenten verwachten door middel van een talentpool meer kansen te krijgen op de arbeidsmarkt. Ook denken zij dat het goed is voor het opbouwen van hun netwerk. “In Amerika is het gemeengoed en zeer succesvol om studenten uit te nodigen voor een talentpool” aldus Roos Haasnoot, arbeidsmarktonderzoeker bij Intelligence Group. “Technisch is het een kleine stap om te maken en op gebied van social media doen veel bedrijven al een eerste kleine stap. Een echte talentpool verschilt daar echter wel van. De bedrijven die dit oppakken, zullen heel snel de vruchten daarvan plukken”.
Authenticiteit als randvoorwaarde
Een andere trend is dat authenticiteit steeds belangrijker wordt voor studenten. Zo geven nog meer studenten dan vorig jaar aan open dagen te bezoeken als manier om in contact te komen met bedrijven. Studenten komen graag de sfeer proeven bij een werkgever en willen de proef op de som nemen of het wergeversimago overeenkomt met de eigen waarnemingen. Authenticiteit dient dan ook gewaarborgd te zijn bij iedere employer branding strategie.