Bijna driekwart van de mensen die actief benaderd worden voor een andere baan, wil allereerst duidelijkheid over de functie-inhoud, gevolgd door het geboden salaris. Want bij het direct benaderen van talent, moet je direct duidelijk maken wat je te bieden hebt.
Dat blijkt uit onderzoek van Intelligence Group, waaraan ruim zesduizend mensen deelnamen.
Duidelijkheid over de functie vinden mensen het belangrijkst, als ze direct benaderd worden voor een andere baan. Het salaris staat voor hen op de tweede plek, gevolgd door het bieden van een functie die aansluit bij de vaardigheden en duidelijkheid over de werkgever.
Dit vinden kandidaten die direct benaderd worden het belangrijkst: |
||
Plaats |
Benaderfactor |
% Belangrijk |
1 |
Duidelijkheid over de inhoud van de functie |
72% |
2 |
Duidelijkheid over salaris |
60% |
3 |
Functie sluit aan bij mijn opleiding/vaardigheden |
52% |
4 |
Duidelijk om welke werkgever het gaat |
50% |
5 |
Duidelijkheid over de locatie |
41% |
6 |
Er is nu een concrete vacature voor mij |
25% |
7 |
Duidelijk wie de contactpersoon is |
15% |
8 |
Duidelijkheid over hoe ze bij mijn profiel zijn gekomen |
15% |
9 |
Snelle opvolging van het eerste contactmoment |
13% |
10 |
Beslissingstermijn van het aanbod |
9% |
Bron: Intelligence Group
Salaris niet altijd even belangrijk
Recruiters die kandidaten direct benaderen, moeten wel rekening houden met het opleidingsniveau en beroep van de kandidaat. Want hoger opgeleiden vinden salaris minder belangrijk en willen liever dat de functie-inhoud aansluit bij hun ervaring.
Dit geldt ook voor een aantal beroepsgroepen, waaronder callcenter medewerkers, mensen werkzaam binnen de beroepsgroep milieu, R&D en reclame & PR. Voor mensen in deze beroepsgroepen is daarnaast de werkgever ook belangrijker dan het salaris.
Bevestiging van arbeidsmarktwaarde
Mensen die door een recruiter ‘gehunt’ worden, zien het vooral als een kennismaking met een werkgever met interessante functies.
Kandidaten voelen zich zeker niet verplicht om direct over te stappen naar een andere baan, maar ervaren het eerder als een bevestiging van de eigen arbeidsmarktwaarde.
Hoe komt u eigenlijk aan mijn naam?
In het verleden liepen recruiters nog wel eens tegen kandidaten op die zich afvroegen hoe zij de kandidaat hadden gevonden.
Maar tegenwoordig begrijpen veel kandidaten wel dat recruiters speciale hulpmiddelen hebben om hun profiel eruit te pikken. Privacy-overwegingen vormen nu minder een belemmering.