Twee derde van de bedrijven is bereid om goede medewerkers een tegenvoorstel te doen als zij willen vertrekken. Maar voor de meeste medewerkers komt het tegenvoorstel te laat. De werkgevers moet daarom beter in de gaten houden wat medewerkers beweegt en welke wensen ze hebben.
Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van arbeidsbemiddelaar Robert Half, gespecialiseerd in financieel, administratief en ondersteunend personeel. In Nederland werden voor dit onderzoek 300 CFO’s, financieel directeuren en HR managers ondervraagd.
Zowel blijvers als vertrekkers
De onrust in de arbeidsmarkt zorgt voor een opvallende tegenstelling in het gedrag van medewerkers. Aan de ene kant signaleren HR-managers dat het vrijwillig vertrek toeneemt, met als belangrijkste reden voor het vertrek de angst voor ontslagrondes (42%). Aan de andere kant zien zij dat mensen blijven zitten vanwege de moeilijke arbeidsmarkt.
Bijna driekwart (71%) van de HR-managers is bezorgd dat hun toptalenten kiezen voor een nieuwe uitdaging. De belangrijkste redenen voor vrijwillig vertrek van medewerkers zijn bezorgdheid over de prestatie van het bedrijf (65%), slechte werk-privé balans (47%) en stagnerende carrière vooruitzichten (26%).
Vertrekkers hebben gelijk
Opvallend is dat 69% van de HR-managers de redenen waarom werknemers vertrekken terecht vinden. Toch zorgen de vertrekkende toptalenten voor onrust en ziet 20% van de ondervraagden zich vaker dan vijf jaar geleden genoodzaakt een tegenvoorstel te doen. Een aantrekkelijk tegenvoorstel wordt gezien als een belangrijk wapen in de ‘war for talent’ om de toptalenten te behouden. Toch leert de ervaring dat de meeste medewerkers dit voorstel naast zich neerleggen als het niet interessant is.
‘Op dit moment is het zeer belangrijk voor bedrijven die hun toptalenten willen behouden, dat zij het vertrouwen versterken. De medewerkers moeten weten dat, hoewel het een moeilijke tijd is, het bedrijf er alles aan doet de toekomst en concurrentiepositie van het bedrijf veilig te stellen. Hierover open communiceren en de tijd nemen zijn de beste manieren om aan dit vertrouwen te werken’, vertelt Stephan Renken, directeur Robert Half Nederland.
Een aantrekkelijk tegenvoorstel
Blijft de angst bestaan dat talent vertrekt, dan is een tegenvoorstel het laatste redmiddel voor bedrijven om een vertrekkende medewerker te behouden. Het is hierbij verstandig eerst na te gaan bij de medewerker wat de redenen zijn voor zijn vertrek. Met deze informatie is het mogelijk een aantrekkelijk tegenvoorstel te doen en de medewerker zoveel mogelijk tegemoet te komen.
Hoe aantrekkelijker het voorstel, hoe groter de kans dat de medewerkers het tegenvoorstel accepteert. Een aantrekkelijk tegenvoorstel bestaat meestal uit meer flexibiliteit (45%), een hoger salaris (44%) of extra verantwoordelijkheden (38%). In slechts een aantal gevallen wordt ervoor gekozen een auto van de zaak (7%) of extra vrije tijd (12%) op te nemen in een tegenvoorstel.