De helft van de werknemers die thuis werkt, besteedt de bespaarde reistijd aan het werk. Dat is tenminste de ervaring die de Britse Telecom-maatschappij O2 heeft opgedaan tijdens het eendaagse “grootste thuiswerkexperiment ooit”.
De helft van de werknemers die thuis werkt, besteedt de bespaarde reistijd aan het werk. Dat is tenminste de ervaring die de Britse Telecom-maatschappij O2 heeft opgedaan tijdens het eendaagse “grootste thuiswerkexperiment ooit”.
Op 8 februari heeft O2 zijn hoofdkantoor in Slough op slot gedaan. Zo’n 2.500 werknemers moesten hierdoor een dag thuiswerken.
Met dit experiment onderzoekt het telecombedrijf de mogelijkheden en grenzen van thuiswerken. Directe aanleiding hiervoor is de verkeerschaos die deze zomer in Engeland wordt verwacht als gevolg van de Olypische Spelen.
1.000 extra werkuren
Uit de eerste resultaten blijkt dat de 2.500 werknemers tijdens deze thuiswerkdag gezamenlijk 1.000 uur extra hebben gewerkt. De reden hiervan is dat 52% van de thuiswerkers de bespaarde reistijd gebruikte om te werken.
De overige werknemers benutten de tijdwinst voor zichzelf: bijvoorbeeld door uit te slapen (16%) of door meer tijd aan het gezin te besteden (14%).
Uit de evaluatie blijkt verder dat 36% van de werknemers de thuiswerkdag productiever vond dan een gewone kantoordag. Voor 52% maakte het weinig uit.
Intensieve voorbereiding
O2 is tevreden over de resultaten van het experiment, maar benadrukt dat de eendaagse sluiting van het hoofdkantoor alleen mogelijk was door een intensieve voorbereiding, waarbij veel werd gevraagd van de IT- en HR-afdeling.
"Lijnmanagers zijn gewend om mensen aan te sturen die ze kunnen zien. Mensen op afstand aansturen, is echt iets heel anders", aldus Ben Dowd van O2 tegen Personnel Today.
"Ons experiment heeft niet alle problemen opgelost, die hierbij komen kijken. We kunnen veel meer doen om lijnmanagers te ondersteunen die leidinggeven aan teams die op afstand werken. Er is nog veel werk te doen, maar het is een goede start geweest."