Wat bedrijven kunnen doen voor hun werknemers als zij getraumatiseerd raken.
Een ramp kan organisaties pijnlijk treffen. Dat kan heel direct zijn, omdat werknemers (of hun familieleden) omkomen of ernstig gewond raken, maar ook indirect doordat contacten bij toeleveranciers of klanten getroffen worden. Ook bij de zeebeving in Azië zijn bedrijven in Nederland en België op deze manier betrokken. Sinds de aanslag op 11 september 2001, hebben organisaties geleerd hoe zij met dergelijke trauma's om kunnen gaan.
Net als de bij gevolgen van de zeebeving, brachten de aanslagen in New York en Washington ook ontzetting, woede en angst. De wereld leefde mee met het kantoorpersoneel, de voorbijgangers, de hulpdiensten. Later bleken niet alleen de werknemers van getroffen organisaties getraumatiseerd. Ook in andere organisaties, ver weg van de Oostkust, leden werknemers aan trauma's.
Het is zeker niet altijd nodig om professionele hulpverleners in te schakelen. Wel hebben werknemers soms behoefte aan een
rituele daad, zoals een herdenkingsbijeenkomst met alle medewerkers, een inzamelingsactie of de mogelijkheid om even met een begripvolle manager of P&O-er te praten.
In het gratis Personeelsnet-themadossier 'Het trauma van 9/11 en andere rampen' vindt u meer tips en links naar interessante sites over dit onderwerp. Klik daarvoor op de link onder dit nieuwsbericht.