Bij werknemers die langer dan tien jaar in dienst zijn, denken veel werkgevers vooral aan trouwe steunpilaren. Hoffman Bedrijfsrecherche relativeert dit beeld. Volgens dit bedrijf stelen deze trouwe werknemers het meest. Hoffman Bedrijfsrecherche heeft een analyse gemaakt van de onderzoeken die het bureau in 2007 heeft verricht in opdracht van ruim duizend werkgevers. Daaruit blijkt dat bijna tweederde van de dieven/fraudeurs tussen de zes en dertig jaar in dienst is. Volgens Hoffman stelen werknemers die langer dan tien jaar in dienst zijn, het meest. Of de cijfers van Hoffman representatief zijn, betwijfel ik. Want maar liefst tien op de honderd werknemers zou "elke dag stelen of frauderen". Afgunst en frustraties Toch is de verklaring interessant die bureau geeft voor de werknemerscriminaliteit. "Afgunst, het mislopen van promoties en frustraties van trouwe werknemers zijn de belangrijkste oorzaken van diefstal en fraude binnen bedrijven." Kennelijk is er in de loop van hun carrière iets geknakt in het vertrouwen dat deze werknemers in hun werkgever hebben. In plaats van hun heil te zoeken bij een andere werkgever, schrikken deze gefrustreerde medewerkers er niet voor terug om te stelen en te frauderen. Werkgevers verwachten het niet Even opmerkelijk is dat werkgevers niet door hebben hoe gefrusteerd deze werknemers zijn. "Werkgevers reageren vaak erg emotioneel als blijkt dat trouwe personeelsleden stelen. Ze verwachten het domweg niet", aldus een woordvoerder van Hoffman in De Telegraaf. Kunnen goed management en een professioneel HRM-beleid diefstal en fraude voorkomen? Of kunnen werknemers overal frustraties oplopen die tot criminaliteit kunnen leiden? En moeten werkgevers zich vooral minder naïef opstellen?
Bij werknemers die langer dan tien jaar in dienst zijn, denken veel werkgevers vooral aan trouwe steunpilaren. Hoffman Bedrijfsrecherche relativeert dit beeld. Volgens dit bedrijf stelen deze trouwe werknemers het meest.
Hoffman Bedrijfsrecherche heeft een analyse gemaakt van de onderzoeken die het bureau in 2007 heeft verricht in opdracht van ruim duizend werkgevers. Daaruit blijkt dat bijna tweederde van de dieven/fraudeurs tussen de zes en dertig jaar in dienst is. Volgens Hoffman stelen werknemers die langer dan tien jaar in dienst zijn, het meest.
Of de cijfers van Hoffman representatief zijn, betwijfel ik. Want maar liefst tien op de honderd werknemers zou "elke dag stelen of frauderen".
Afgunst en frustraties
Toch is de verklaring interessant die bureau geeft voor de werknemerscriminaliteit. "Afgunst, het mislopen van promoties en frustraties van trouwe werknemers zijn de belangrijkste oorzaken van diefstal en fraude binnen bedrijven."
Kennelijk is er in de loop van hun carrière iets geknakt in het vertrouwen dat deze werknemers in hun werkgever hebben. In plaats van hun heil te zoeken bij een andere werkgever, schrikken deze gefrustreerde medewerkers er niet voor terug om te stelen en te frauderen.
Werkgevers verwachten het niet
Even opmerkelijk is dat werkgevers niet door hebben hoe gefrusteerd deze werknemers zijn. "Werkgevers reageren vaak erg emotioneel als blijkt dat trouwe personeelsleden stelen. Ze verwachten het domweg niet", aldus een woordvoerder van Hoffman in De Telegraaf.
Kunnen goed management en een professioneel HRM-beleid diefstal en fraude voorkomen? Of kunnen werknemers overal frustraties oplopen die tot criminaliteit kunnen leiden? En moeten werkgevers zich vooral minder naïef opstellen?