Vakbond voorzichtig op zoek naar MTV-generatie

Vakbonden vergrijzen. Het is dan ook logisch dat vakbonden er alles aan doen om in contact te komen met jongeren. Vakbond De Unie doet dit heel omfloerst. Via een organisatie die nauw gelieerd is aan de vakbond, werkt De Unie samen met MTV om jongeren te helpen met hun eerste stappen op de arbeidsmarkt. Het aantal jongeren dat lid is van een vakbond daalt al jarenlang, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. 4% vakbondsleden jonger dan 25 In 1973 telden de bonden nog 282.000 leden jonger dan 25 jaar, goed voor een aandeel van 17 procent. In 2010 is dit gedaald naar bijna 4 procent en zijn er nog maar 71.000 jongeren onder de vakbondsleden. Als belangrijkste reden hiervoor noemt het CBS dat er tegenwoordig nu eenmaal minder jongeren zijn en dat ze door hun opleiding later op de arbeidsmarkt komen. Future Fighters Om het imago van "oude mannen in morsige vergaderzaaltjes" tegen te gaan, zoeken vakbonden alternatieve manieren om nieuwe doelgroepen te bereiken. De FNV doet dit bijvoorbeeld met organizing. Vakbond De Unie kiest voor een andere aanpak. Via dochterorganisatie Unie Services werkt zij samen met de Landelijke Studentenvakbond en de TV-zender MTV. Gezamenlijk hebben zij Future Fighters ontwikkeld, "een platform waarbij jongeren worden opgeroepen om, mede door het bouwen van een netwerk, hun toekomst in eigen hand te nemen". Future Fighters is een reality show die twee teams van afgestudeerden volgt in hun opdracht een netwerkevenement te organiseren. Door dit programma willen de initiatiefnemers jongeren helpen aan een "jumpstart voor hun toekomstige loopbaan". De deelnemers worden bijgestaan door diverse coaches en experts die het maximale uit de kandidaten gaan halen op zakelijk en persoonlijk gebied, wat hun kansen op de arbeidsmarkt moet vergroten. Commercial - MTV Future Fighters from Hugo Keijzer on Vimeo. Jongeren empowered "Future Fighters is een concept dat jongeren empowered bij hun eerste stappen op de arbeidsmarkt", aldus Unie Services desgevraagd in een nadere toelichting. "We richten ons daarbij op de bijna en net afgestudeerde young professionals, die nog geen baan hebben gevonden. Het hebben en bouwen aan een professioneel netwerk is belangrijk voor iedereen op de arbeidsmarkt. Future Fighters laat de waarde van 'professioneel netwerken' zien aan jongeren in de leeftijd van 18-25 jaar." Future Fighters zal na de serie blijven bestaan als een platform waar jongeren terecht kunnen met vragen die te maken hebben met hun (beginnende) loopbaan en waar ze ook elkaar kunnen helpen. Zichtbaarheid vakbond Daar waar de FNV kiest voor zichtbaarheid van de vakbond, heeft De Unie een hele andere keuze gemaakt. Future Fighters wordt juist niet als initiatief van de vakbond in de markt gezet. "Het is nadrukkelijk géén nieuw vakbondsconcept en heeft niet de bedoeling om jongeren als lid aan Vakbond De Unie te binden", aldus Guus Brouwers van Unie Services. "Future Fighters zal als een zelfstandige beweging op blijven komen voor de belangen van jongeren en hiertoe ook telkens nieuwe passende concepten voor ontwikkelen." Kennelijk is De Unie/Unie Services doodsbenauwd dat de MTV- en YouTube-generaties ook van de Future Fighters wegblijven als ze horen dat een traditionele vakbond één van de initiatiefnemers is. Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.

Future Fighters leert jongeren te vechten om een plek op de arbeidsmarktVakbonden vergrijzen. Het is dan ook logisch dat vakbonden er alles aan doen om in contact te komen met jongeren.
Vakbond De Unie doet dit heel omfloerst. Via een organisatie die nauw gelieerd is aan de vakbond, werkt De Unie samen met MTV om jongeren te helpen met hun eerste stappen op de arbeidsmarkt.

Het aantal jongeren dat lid is van een vakbond daalt al jarenlang, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

4% vakbondsleden jonger dan 25
In 1973 telden de bonden nog 282.000 leden jonger dan 25 jaar, goed voor een aandeel van 17 procent. In 2010 is dit gedaald naar bijna 4 procent en zijn er nog maar 71.000 jongeren onder de vakbondsleden. Als belangrijkste reden hiervoor noemt het CBS dat er tegenwoordig nu eenmaal minder jongeren zijn en dat ze door hun opleiding later op de arbeidsmarkt komen.

Future Fighters
Om het imago van "oude mannen in morsige vergaderzaaltjes" tegen te gaan, zoeken vakbonden alternatieve manieren om nieuwe doelgroepen te bereiken. De FNV doet dit bijvoorbeeld met organizing.

Vakbond De Unie kiest voor een andere aanpak. Via dochterorganisatie Unie Services werkt zij samen met de Landelijke Studentenvakbond en de TV-zender MTV. Gezamenlijk hebben zij Future Fighters ontwikkeld, "een platform waarbij jongeren worden opgeroepen om, mede door het bouwen van een netwerk, hun toekomst in eigen hand te nemen".

Future Fighters is een reality show die twee teams van afgestudeerden volgt in hun opdracht een netwerkevenement te organiseren. Door dit programma willen de initiatiefnemers jongeren helpen aan een "jumpstart voor hun toekomstige loopbaan".
De deelnemers worden bijgestaan door diverse coaches en experts die het maximale uit de kandidaten gaan halen op zakelijk en persoonlijk gebied, wat hun kansen op de arbeidsmarkt moet vergroten.

Commercial - MTV Future Fighters from Hugo Keijzer on Vimeo.

Jongeren empowered
"Future Fighters is een concept dat jongeren empowered bij hun eerste stappen op de arbeidsmarkt", aldus Unie Services desgevraagd in een nadere toelichting.
"We richten ons daarbij op de bijna en net afgestudeerde young professionals, die nog geen baan hebben gevonden. Het hebben en bouwen aan een professioneel netwerk is belangrijk voor iedereen op de arbeidsmarkt. Future Fighters laat de waarde van 'professioneel netwerken' zien aan jongeren in de leeftijd van 18-25 jaar."

Future Fighters zal na de serie blijven bestaan als een platform waar jongeren terecht kunnen met vragen die te maken hebben met hun (beginnende) loopbaan en waar ze ook elkaar kunnen helpen.

Zichtbaarheid vakbond
Daar waar de FNV kiest voor zichtbaarheid van de vakbond, heeft De Unie een hele andere keuze gemaakt. Future Fighters wordt juist niet als initiatief van de vakbond in de markt gezet.
"Het is nadrukkelijk géén nieuw vakbondsconcept en heeft niet de bedoeling om jongeren als lid aan Vakbond De Unie te binden", aldus Guus Brouwers van Unie Services. "Future Fighters zal als een zelfstandige beweging op blijven komen voor de belangen van jongeren en hiertoe ook telkens nieuwe passende concepten voor ontwikkelen."

Kennelijk is De Unie/Unie Services doodsbenauwd dat de MTV- en YouTube-generaties ook van de Future Fighters wegblijven als ze horen dat een traditionele vakbond één van de initiatiefnemers is.

Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 456 exclusieve vakartikelen en 286 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?