Bijna 37% van de kandidaten haakt af bij een vacature als de wervingssite géén informatie biedt over de arbeidsvoorwaarden. Dat blijkt uit het Digitaal Werven-onderzoek. Op zoek naar 'de beste digitale sollicitatie-ervaring' heeft Digitaal Werven 350 websites van bedrijven met vacatures onderzocht. Daarbij is niet alleen gekeken naar de recruitmentsite, maar vooral ook naar de manier waarop het sollicitatieproces wordt afgehandeld. De wervingspraktijk is beoordeeld met behulp van 'mystery guests' die vragen hebben gesteld of hebben gesolliciteerd. In aanvulling op dit onderzoek heeft Digitaal Werven in samenwerking met Multiscope bijna 700 kandidaten gevraagd naar hun ervaringen. Vier afknappers Daaruit bleek dat gebreken in de wervingssite er snel voor kunnen zorgen dat kandidaten van hun sollicitatie afzien; zelfs als ze de vacature interessant vinden. De vier belangrijkste afknappers: 1 Géén informatie over arbeidsvoorwaarden (37%): 54% van de wervingssites voldoet aan deze eis van kandidaten 2 Géén informatie over sollicitatieprocedure (22%): 33% vermeldt de procedure op de site 3 Een lang sollicitatieformulier (12%) 4 Géén privacyverklaring op wervingssite (8%): slechts 25% heeft zo'n verklaring. Met deze wetenschap in het achterhoofd kan een recruitmentsite eenvoudig worden verbeterd. Meer verbeterpunten voor wervingssites zijn te lezen in het Digitaal Werven-rapport dat gratis kan worden gedownload. Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.
Bijna 37% van de kandidaten haakt af bij een vacature als de wervingssite géén informatie biedt over de arbeidsvoorwaarden. Dat blijkt uit het Digitaal Werven-onderzoek.
Op zoek naar 'de beste digitale sollicitatie-ervaring' heeft Digitaal Werven 350 websites van bedrijven met vacatures onderzocht. Daarbij is niet alleen gekeken naar de recruitmentsite, maar vooral ook naar de manier waarop het sollicitatieproces wordt afgehandeld. De wervingspraktijk is beoordeeld met behulp van 'mystery guests' die vragen hebben gesteld of hebben gesolliciteerd.
In aanvulling op dit onderzoek heeft Digitaal Werven in samenwerking met Multiscope bijna 700 kandidaten gevraagd naar hun ervaringen.
Vier afknappers
Daaruit bleek dat gebreken in de wervingssite er snel voor kunnen zorgen dat kandidaten van hun sollicitatie afzien; zelfs als ze de vacature interessant vinden.
De vier belangrijkste afknappers:
1 Géén informatie over arbeidsvoorwaarden (37%): 54% van de wervingssites voldoet aan deze eis van kandidaten
2 Géén informatie over sollicitatieprocedure (22%): 33% vermeldt de procedure op de site
3 Een lang sollicitatieformulier (12%)
4 Géén privacyverklaring op wervingssite (8%): slechts 25% heeft zo'n verklaring.
Met deze wetenschap in het achterhoofd kan een recruitmentsite eenvoudig worden verbeterd.
Meer verbeterpunten voor wervingssites zijn te lezen in het Digitaal Werven-rapport dat gratis kan worden gedownload.
Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.