Vijftig-plus vrouw wil geen senior zijn
Nog lang niet achter de geraniums.
De arbeidsmarkt wordt krapper en dus zijn in de nabije toekomst alle geschikte arbeidskrachten welkom bij sollicitaties. Nu nog richten organisaties zich bij een vacature vooral op jonge kandidaten, maar dat moet in de toekomst wellicht veranderen. Maar kijk dan wel uit om oudere kandidaten niet als ‘senior’ te benaderen. Want uit representatief onderzoek van
MarketResponse onder 50-plus vrouwen, blijkt dat zij juist af willen van dat 'seniorenhokje'.
Recruitment maakt vaak gebruik van beproefde marketingtechnieken. Marketeers richten hun communicatie op specifieke doelgroepen. Vaak segmenteren ze dan op leeftijd. Maar het lijkt beter om in te spelen op de behoeften van verschillende groepen mensen, zonder daarbij een onderscheid naar leeftijd te maken.
Niet achter geraniums
Tweederde van de vrouwen tussen 50 en 69 jaar vindt dat 50-plus producten niet bij hun behoeften passen. De vijftiger van nu zit nog lang niet achter de geraniums, heeft een druk gezinsleven en tweederde werkt nog volop. Vrouwen boven de vijftig maken geregeld gebruik van nieuwe media zoals e-mail en internet (61 procent). Ze kunnen zelf hun weg naar informatie prima vinden.
Bedrijven benaderen 50-plussers soms ongevraagd met producten waarmee zij zich niet kunnen identificeren. Bijna de helft van de ondervraagde vrouwen voelt zich dan door bedrijven in ‘het bejaardenhokje’ gestopt en tweederde voelt zich daar absoluut niet thuis.
Weg met seniorenhokje
Volgens Pauline Bron, research consultant bij MarketResponse, zouden marketeers ‘zichzelf eens achter de oren moeten krabben of ze eigenlijk wel weten wie ze aanschrijven, voordat ze hun marketingtrucjes uit de kast trekken’. Er ontstaat vaak irritatie omdat het beeld dat bedrijven hebben van 50-plus vrouwen totaal niet klopt. Bijna alle vrouwen willen af van het 'seniorenhokje'.